Home
tutorial
Tips-Tips

12 February 2012

10 Tanda Orang Yang Berbohong/Suka Menipu !

Gadis Kidal Berceloteh...
12/02/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v





Ehee . Dalam dunia ni memang tak lari daripada pernah menipu walaupun sekali . Ah ! Betul ? Err . Ye lah kot . I think so . hek3 . Berbohong merupakan salah satu perilaku yang tidak baik .  Paling umum dilakukan oleh semua orang baik orang tua atau anak muda , bahkan budak-budak pun suka berbohong jugak kan ? HEHE .

Namun, korang seharusnya mampu memahami apakah seseorang yang bercakap dengan korang itu berbohong ataupun tidak. Kalau tidak , korang akan mudah ditipu oleh orang lain. Satu masalahnya adalah bagaimana cara korang nak tahu mereka berbohong atau tidak? Dari semua perilaku manusia, mungkin berbohong adalah salah satu perkara sukar untuk dikesan .

Namun, ada beberapa perkara yang dapat membantu korang cara mengesan ketika seseorang itu sedang berbohong . Nak tahu ? Jom terjah satu-persatu !


1. Gugup. 
Berbohong memiliki gejala yang hampir sama dengan ketegangan. Dalam berbagai situasi ketika kita berniat untuk berbohong , kita mudah merasa gugup , dan waktu itulah masa untuk menutup kesalahan . Anda pernah begitu ? Anda sahaja yang tahu . haha .

2. Perhatikan bahasa tubuh. 
Lihat dan perhatikan bahasa tubuh dan posture seseorang  yang kelihatan seperti menutupi bahagian tertentu dari wajah atau tubuh. Menyentuh hidung merupakan salah satu ciri untuk mengetahui seseorang tu berbohong atau pun tidak . Tapi , jangan pulak kalau dia gatai kat bahagian hidung . Diorang garu-garu terus korang tuduh dia menipu ! haha . 

3. Gelisah berlebihan. 
Perhatikan jika seseorang yang korang curigai berbohong , menggaru-garu atau menggesek pakaiannya . Err . Kebanyakan dan selalunya , perbuatan sedemikianlah cara untuk kita ketahui dia berbonong ataupun tidak . Ishk , kalau dah tahu itu boleh nampak sangat nak berbohong , boleh pulak digesek2 pakaiannya . haha . Kelakar lah .

4. Senyum berlebihan. 
Di samping dari kelihatan gelisah berlebihan yang nampak sangat dia tu sedang berbohong, lihat juga orang yang suka tersenyum lebih banyak ketika mereka mengatakan yang sebenarnya . Ah , dah sah pembohong .

5. Percaya pada naluri.
Haa . Ini penting kan ? Selain perhatikan gerak-geri orang yang sedang berbohong , kit juga haruslah percaya pada naluri kita sendiri . Mungkin betul jika pepatah orang dolu-dolu mengatakan , "jika anda mencurigai seseorang berbohong, mungkin anda benar." . Err . So , ikut lah naluri hati korang tu ye :)

6. Muka kelihatan bingung.
Semasa dia berbohong, dia akan memikirkan tentang kesalahannya pada waktu yang sama. Hal ini akan mengganggu perhatiannya dalam percakapan tersebut. Nampak je muka dia ala~ala bingung and tergagap masa nak cakap  , dia menipu lewtew :)

7. Menganggukkan kepalanya.
HEHE . Ada jugak yang suka mengangguk-ngangguk kan kepalanya .  tanya , dia angguk-angguk je macam sedang berbohong gitu . hek . Ramai macam ni kot ?

8. Selalu beri penjelasan yang tidak penting.
Err . Dah sah pembohong . Kita tanya sesuatu benda yang spesifik . Yang dia pergi jawab benda tu , tapi , bagitau dengan lebih detail dengan cakap laju-laju bagai sedang nyanyi lagu rap tu . ahaha . Orang nak satu jawapan je . Dia pergi jawab panjang berjeler-jeler . Ah !

9. Bila berjanji , sering mengingkari.
Ni selalu ada pada lelaki kot ! Opss* Maaf . haha . Masa tu , bersemangat haa janji itu ini konon bagi harapan yang GAHHH ! . Padahal , bila dah dapat sesuatu yang dikehendakinya , err biasanya lupa akan janji manisnya dahulu .

10. Mengatakan sesuatu yang tidak dilakukannya.
Err . Biasa lah tu . Tak buat sesuatu benda tu . Tapi , diperbesar-besarkan hasil usaha yang dilakukannya itu . Contohlah , dia kata nak kemas satu rumah , atas bawah . Sapu luar , belakang rumah . Ah  , padahal , kemas bilik je . Err . Siapa yang gini ? haha . Siapa makan cili , terasa lah pedasnya . Opss *


Amacam . Dah tahu siapa yang suka bohong anda ? ekeke . Lyssa biasanya selalu sangat tahu orang yang suka berbohong ni . So , jangan lah nak tipu-tipu Lyssa . Err . (Berlagak nya!)
HUHU . #Kidding je lah :)


Janganlah bersumpah dengan keadaan kamu berdusta dan janganlah menuntut sumpah dari orang yang berdusta agar kamu tidak menyekutui mereka dalam dosa.



24 000 orang Pengomen Terhebat !!:

Eiqa Nur said...

jangan berbohong..:)

Mashitah Mohd Arifin said...

pandai Lyssa ni ea . Great great !

Lyza Qayudonajew II said...

SUBAHANALLAH , ada juga yang TERKENA dengan diri shafyq

//Chalkboard Stories said...

Kenapalah mereka perlu berbohong , ampunkan lah Ya Allah dosa mereka , lebih baik berterus terang dari menipu , jauhi kan lah kami semua umat dari menjadi seorang yang pembohong ,

Princess Syazliyana said...

thanks kak lyssa, bgy info nie.. skrang nx belasah spe yg bohong sy (!) haha -.-

sweetyEluver's said...

betul tu kak Lyssa ..
hehehe mcm dulu2 tipu cikgu xbwak buku teks sekolah takut jekk gugup jekk rasa mcm nak terkeluar jantung!

saya wawa najwa said...

betul3 .dulu selalu gak lah kene tipu .tapi sekarang .jangan harap nak percaya kan org macam tu..woott*wooot**

hudahassan ^^ said...

Siakap senohong
gelama ikan duri
bercakap bohong
lamalama mencuri .

Nauzubillahhiminzalik .

*saje nak berpantun bagai :)

Elih Japahar said...

Sy ada mengenali seorang sahabat yg mempunyai semua ciri-ciri ni..mmg penipu tapi kdg2 baik juga, dia menipu sbb ada sebab..boleh di maafkan cuma tp jgn terlebih..

Cik Ain said...

kak lyssa genius ! btol2..:) jgn berbohong!

Adila Saidi said...

lepas nih tau lah dah siapa yg suka berbohong :)

Eiqa ciK said...

wah.. betol3..
janganlah kite berbohong..
hehe

Si qusowt said...

hak3!betol 2..selalu jumpe perangai cmg2!haha!!kdg2 tgh menipu pon xsedar..hii

lyysa!!minx tolong komen my new entry kalau ade mase ya..:)

fatin amalina husna said...

alamak..lyssa dah taw ea??
xbleyh nak kelentong dah lar lpas nie..hak3..:P

nurul said...

saya ada kawan yg memang suka cakap bohong sebab dia nak tunjuk yg dia bagus..dia berbohong dgn org yg jauh drpd dia je..sbb saya tak suka asyik dikencing olehnya saya jauhkan diri..

nak tau apa jadi..dia jaja cerita kat org yg saya sgt buruk perangai..saya takde peluang nak bela diri sbb saya pendiam sikit dan tak campur org sgt sejak sekolah..saya hanya rapat dgn org yg saya suka hati budi dia..

hasilnya..semua kawan2 percaya cerita karut dia..saya sedih org kutuk saya tanpa sebab..saya nak je hebohkan kat org segala penipuannya pada saya..arghh tension..perlu tak nak buka aib org utk bersihkan nama kita.............?????????

MaYa MustWany said...

dulu sllu baca bila pndang tak ckp muka means menipu..adoii sentap oo..coz macam kes mas,mas mmg kdg2 je ckp pndg muka.malu n xde cnfdnt.

Asyraf said...

Pnipu mmg mcm nie..dh byk jmpe owg yg bklakuan mcm neh..huhu

KAWANS said...

bto0l tu akak...kwn sy pon ada jgk,,tp bla d tny lain plak jwbny...nk tglk pon ad haha...emm kak mintak nk copy ok...

anissyahirah said...

@nurul : kesiannnnn ... Sabar je lahh yaaa ?? Takperlu nak buka aibnya . Nanti org akan tau jgak dia menipuu .

luna evans said...

info yang menarik!! saya suka !!

mohdfirdaus cool said...

Goods tips

Anonymous said...

ase nye num 8 tu kurg tepat kot....

Ids Royani said...

wah buener bngt tuh aq udh kerap x kna tipu bkn sedikit jumlhnya,kadang pngn aq acak2 tuh mukanya,saudara bkn tp tetangga n udh kadung baikny dulu....tp skrg liat mukanya aj kyk kit tai yg bau bangkai tikus

Ids Royani said...

wah buener bngt tuh aq udh kerap x kna tipu bkn sedikit jumlhnya,kadang pngn aq acak2 tuh mukanya,saudara bkn tp tetangga n udh kadung baikny dulu....tp skrg liat mukanya aj kyk kit tai yg bau bangkai tikus