10 Tanda Orang Yang Berbohong/Suka Menipu !

Gadis Kidal Berceloteh...
12/02/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v





Ehee . Dalam dunia ni memang tak lari daripada pernah menipu walaupun sekali . Ah ! Betul ? Err . Ye lah kot . I think so . hek3 . Berbohong merupakan salah satu perilaku yang tidak baik .  Paling umum dilakukan oleh semua orang baik orang tua atau anak muda , bahkan budak-budak pun suka berbohong jugak kan ? HEHE .

Namun, korang seharusnya mampu memahami apakah seseorang yang bercakap dengan korang itu berbohong ataupun tidak. Kalau tidak , korang akan mudah ditipu oleh orang lain. Satu masalahnya adalah bagaimana cara korang nak tahu mereka berbohong atau tidak? Dari semua perilaku manusia, mungkin berbohong adalah salah satu perkara sukar untuk dikesan .

Namun, ada beberapa perkara yang dapat membantu korang cara mengesan ketika seseorang itu sedang berbohong . Nak tahu ? Jom terjah satu-persatu !


1. Gugup. 
Berbohong memiliki gejala yang hampir sama dengan ketegangan. Dalam berbagai situasi ketika kita berniat untuk berbohong , kita mudah merasa gugup , dan waktu itulah masa untuk menutup kesalahan . Anda pernah begitu ? Anda sahaja yang tahu . haha .

2. Perhatikan bahasa tubuh. 
Lihat dan perhatikan bahasa tubuh dan posture seseorang  yang kelihatan seperti menutupi bahagian tertentu dari wajah atau tubuh. Menyentuh hidung merupakan salah satu ciri untuk mengetahui seseorang tu berbohong atau pun tidak . Tapi , jangan pulak kalau dia gatai kat bahagian hidung . Diorang garu-garu terus korang tuduh dia menipu ! haha . 

3. Gelisah berlebihan. 
Perhatikan jika seseorang yang korang curigai berbohong , menggaru-garu atau menggesek pakaiannya . Err . Kebanyakan dan selalunya , perbuatan sedemikianlah cara untuk kita ketahui dia berbonong ataupun tidak . Ishk , kalau dah tahu itu boleh nampak sangat nak berbohong , boleh pulak digesek2 pakaiannya . haha . Kelakar lah .

4. Senyum berlebihan. 
Di samping dari kelihatan gelisah berlebihan yang nampak sangat dia tu sedang berbohong, lihat juga orang yang suka tersenyum lebih banyak ketika mereka mengatakan yang sebenarnya . Ah , dah sah pembohong .

5. Percaya pada naluri.
Haa . Ini penting kan ? Selain perhatikan gerak-geri orang yang sedang berbohong , kit juga haruslah percaya pada naluri kita sendiri . Mungkin betul jika pepatah orang dolu-dolu mengatakan , "jika anda mencurigai seseorang berbohong, mungkin anda benar." . Err . So , ikut lah naluri hati korang tu ye :)

6. Muka kelihatan bingung.
Semasa dia berbohong, dia akan memikirkan tentang kesalahannya pada waktu yang sama. Hal ini akan mengganggu perhatiannya dalam percakapan tersebut. Nampak je muka dia ala~ala bingung and tergagap masa nak cakap  , dia menipu lewtew :)

7. Menganggukkan kepalanya.
HEHE . Ada jugak yang suka mengangguk-ngangguk kan kepalanya .  tanya , dia angguk-angguk je macam sedang berbohong gitu . hek . Ramai macam ni kot ?

8. Selalu beri penjelasan yang tidak penting.
Err . Dah sah pembohong . Kita tanya sesuatu benda yang spesifik . Yang dia pergi jawab benda tu , tapi , bagitau dengan lebih detail dengan cakap laju-laju bagai sedang nyanyi lagu rap tu . ahaha . Orang nak satu jawapan je . Dia pergi jawab panjang berjeler-jeler . Ah !

9. Bila berjanji , sering mengingkari.
Ni selalu ada pada lelaki kot ! Opss* Maaf . haha . Masa tu , bersemangat haa janji itu ini konon bagi harapan yang GAHHH ! . Padahal , bila dah dapat sesuatu yang dikehendakinya , err biasanya lupa akan janji manisnya dahulu .

10. Mengatakan sesuatu yang tidak dilakukannya.
Err . Biasa lah tu . Tak buat sesuatu benda tu . Tapi , diperbesar-besarkan hasil usaha yang dilakukannya itu . Contohlah , dia kata nak kemas satu rumah , atas bawah . Sapu luar , belakang rumah . Ah  , padahal , kemas bilik je . Err . Siapa yang gini ? haha . Siapa makan cili , terasa lah pedasnya . Opss *


Amacam . Dah tahu siapa yang suka bohong anda ? ekeke . Lyssa biasanya selalu sangat tahu orang yang suka berbohong ni . So , jangan lah nak tipu-tipu Lyssa . Err . (Berlagak nya!)
HUHU . #Kidding je lah :)


Janganlah bersumpah dengan keadaan kamu berdusta dan janganlah menuntut sumpah dari orang yang berdusta agar kamu tidak menyekutui mereka dalam dosa.


KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

35 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
February 12, 2012 at 11:53 AM delete

pandai Lyssa ni ea . Great great !

Reply
avatar
February 12, 2012 at 11:55 AM delete

SUBAHANALLAH , ada juga yang TERKENA dengan diri shafyq

Reply
avatar
February 12, 2012 at 12:01 PM delete

Kenapalah mereka perlu berbohong , ampunkan lah Ya Allah dosa mereka , lebih baik berterus terang dari menipu , jauhi kan lah kami semua umat dari menjadi seorang yang pembohong ,

Reply
avatar
February 12, 2012 at 12:02 PM delete

thanks kak lyssa, bgy info nie.. skrang nx belasah spe yg bohong sy (!) haha -.-

Reply
avatar
February 12, 2012 at 12:03 PM delete

betul tu kak Lyssa ..
hehehe mcm dulu2 tipu cikgu xbwak buku teks sekolah takut jekk gugup jekk rasa mcm nak terkeluar jantung!

Reply
avatar
February 12, 2012 at 12:10 PM delete

betul3 .dulu selalu gak lah kene tipu .tapi sekarang .jangan harap nak percaya kan org macam tu..woott*wooot**

Reply
avatar
hudahassan ^^
AUTHOR
February 12, 2012 at 12:15 PM delete

Siakap senohong
gelama ikan duri
bercakap bohong
lamalama mencuri .

Nauzubillahhiminzalik .

*saje nak berpantun bagai :)

Reply
avatar
Elih Japahar
AUTHOR
February 12, 2012 at 1:01 PM delete

Sy ada mengenali seorang sahabat yg mempunyai semua ciri-ciri ni..mmg penipu tapi kdg2 baik juga, dia menipu sbb ada sebab..boleh di maafkan cuma tp jgn terlebih..

Reply
avatar
Cik Ain
AUTHOR
February 12, 2012 at 1:16 PM delete

kak lyssa genius ! btol2..:) jgn berbohong!

Reply
avatar
Adila Saidi
AUTHOR
February 12, 2012 at 1:57 PM delete

lepas nih tau lah dah siapa yg suka berbohong :)

Reply
avatar
Eiqa ciK
AUTHOR
February 12, 2012 at 7:21 PM delete

wah.. betol3..
janganlah kite berbohong..
hehe

Reply
avatar
Si qusowt
AUTHOR
February 12, 2012 at 9:18 PM delete

hak3!betol 2..selalu jumpe perangai cmg2!haha!!kdg2 tgh menipu pon xsedar..hii

lyysa!!minx tolong komen my new entry kalau ade mase ya..:)

Reply
avatar
February 13, 2012 at 10:05 AM delete

alamak..lyssa dah taw ea??
xbleyh nak kelentong dah lar lpas nie..hak3..:P

Reply
avatar
nurul
AUTHOR
February 14, 2012 at 11:13 AM delete

saya ada kawan yg memang suka cakap bohong sebab dia nak tunjuk yg dia bagus..dia berbohong dgn org yg jauh drpd dia je..sbb saya tak suka asyik dikencing olehnya saya jauhkan diri..

nak tau apa jadi..dia jaja cerita kat org yg saya sgt buruk perangai..saya takde peluang nak bela diri sbb saya pendiam sikit dan tak campur org sgt sejak sekolah..saya hanya rapat dgn org yg saya suka hati budi dia..

hasilnya..semua kawan2 percaya cerita karut dia..saya sedih org kutuk saya tanpa sebab..saya nak je hebohkan kat org segala penipuannya pada saya..arghh tension..perlu tak nak buka aib org utk bersihkan nama kita.............?????????

Reply
avatar
MaYa MustWany
AUTHOR
February 14, 2012 at 5:57 PM delete

dulu sllu baca bila pndang tak ckp muka means menipu..adoii sentap oo..coz macam kes mas,mas mmg kdg2 je ckp pndg muka.malu n xde cnfdnt.

Reply
avatar
Asyraf
AUTHOR
February 16, 2012 at 6:18 PM delete

Pnipu mmg mcm nie..dh byk jmpe owg yg bklakuan mcm neh..huhu

Reply
avatar
KAWANS
AUTHOR
February 27, 2012 at 4:28 PM delete

bto0l tu akak...kwn sy pon ada jgk,,tp bla d tny lain plak jwbny...nk tglk pon ad haha...emm kak mintak nk copy ok...

Reply
avatar
anissyahirah
AUTHOR
April 14, 2012 at 12:56 PM delete

@nurul : kesiannnnn ... Sabar je lahh yaaa ?? Takperlu nak buka aibnya . Nanti org akan tau jgak dia menipuu .

Reply
avatar
luna evans
AUTHOR
March 28, 2013 at 1:46 AM delete

info yang menarik!! saya suka !!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
January 25, 2014 at 3:24 PM delete

ase nye num 8 tu kurg tepat kot....

Reply
avatar
Ids Royani
AUTHOR
June 25, 2014 at 1:47 PM delete

wah buener bngt tuh aq udh kerap x kna tipu bkn sedikit jumlhnya,kadang pngn aq acak2 tuh mukanya,saudara bkn tp tetangga n udh kadung baikny dulu....tp skrg liat mukanya aj kyk kit tai yg bau bangkai tikus

Reply
avatar
Ids Royani
AUTHOR
June 25, 2014 at 1:47 PM delete

wah buener bngt tuh aq udh kerap x kna tipu bkn sedikit jumlhnya,kadang pngn aq acak2 tuh mukanya,saudara bkn tp tetangga n udh kadung baikny dulu....tp skrg liat mukanya aj kyk kit tai yg bau bangkai tikus

Reply
avatar
izzeyda
AUTHOR
August 6, 2015 at 8:41 AM delete

dah biasa kena bohong paham sangat laa..

Reply
avatar
Afidah Azmi
AUTHOR
September 4, 2015 at 9:05 AM delete

mcm akak..Bila husband tipu..akak dapat tau melalui hidung dia..kalau hidung dia kembang semacam pastu merah..tu tandanya dia tipu..so husband akak tak berani tipu dah sekarang..try tipu...tumbuk sampai ke Vietnam satgi..

Reply
avatar
September 4, 2015 at 10:45 AM delete

tak suka ar ng org menipUUUU!

Reply
avatar
September 4, 2015 at 10:46 AM delete

@Afidah Azmi ehhh saudara pinokio ke husband akak? hihiii. sampai ke vietnam kooooo.hahaha

Reply
avatar
September 4, 2015 at 10:46 AM delete

@KAWANS akak lempang je kawan akak tu. kikikiii

Reply
avatar
September 4, 2015 at 10:47 AM delete

@nurul gile laa kawan akak tuuu. memang pernagai busuk hati..

Reply
avatar
September 4, 2015 at 10:47 AM delete

@sweetyEluver's same laaaa. takboleh tipu org. hahahaaa

Reply
avatar
September 29, 2015 at 10:28 AM delete

yg penting mata tu.. mesti terlari2

Reply
avatar
Zi Nu
AUTHOR
March 17, 2016 at 1:40 PM delete

Saya pon dh byk Kali kn tipu pasal saya jual brg pastu cina gampang tu tulis nma dia byk kali..nmeya manager tp cm perangai cm sial x layak jd manager kje dia mnipu jew...

Reply
avatar
Zi Nu
AUTHOR
March 17, 2016 at 1:42 PM delete

Saya pon dh byk Kali kn tipu pasal saya jual brg pastu cina gampang tu tulis nma dia byk kali..nmeya manager tp cm perangai cm sial x layak jd manager kje dia mnipu jew...

Reply
avatar
Zi Nu
AUTHOR
March 17, 2016 at 1:48 PM delete

Saya pon dh penah kn tipu gn cina gampang pasal saya jual brg tu tp dia tulis nma dia x ke sakit hti..nma manager tp cm sial jew perangai dia.

Reply
avatar

Google+ Followers