INFO | 7 Tips Berjimat Bagi Pembayaran Wang Pendahuluan

Assalamualaikum..


Hai korang !!! Kali ni, entri blog Lyssa agak formal sedikit . Harap korang sudi baca ya :)




Menurut Betterment.com , semasa wang pendahuluan minimum sedang berkurang, adalah lebih baik untuk mempunyai sekurang-kurangnya 20% bayaran pendahuluan sebelum membeli rumah supaya dapat ambil kesempatan bagi kadar faedah terendah, bayaran-bayaran gadai janji bulanan yang tidak mahal dan kesemua simpanan.

Pembeli rumah juga perlu mempertimbangkan kos penutupan lain seperti taksiran, insurans gadai janji persendirian dan cukai-cukai harta. Anda juga perlu memastikan yang anda mempunyai wang kecemasan dan simpanan yang secukupnya bagi pembaikan rumah, tambahan kepada bayaran pendahuluan sebelum membeli rumah. Jadi ianya memang penting untuk anda serius dalam menyimpan wang anda sebelum membuat pertimbangan bagi pembelian sesebuah rumah. Sebaik sahaja anda bersedia membeli sebuah rumah, anda boleh lihat pada senarai tapak hartanah seperti di PropertyGuru Malaysia bagi mencari sebuah rumah untuk dijual.

Sekarang, anda boleh baca 7 tips dan cara berjimat bagi pembayaran wang pendahuluan dan juga kos penutupan lain, pembaikan rumah serta wang kecemasan.



1. Buka Satu Akaun Simpanan


Jika anda kini hanya menggunakan satu akaun semakan, buka satu akaun simpanan di bank yang sama atau kesatuan kredit. Menggunakan satu insitusi kewangan lebih mudah, sebab banyak bank dan kesatuan kredit sudah pun membenarkan anda untuk membuat pindahan wang secara elektronik dengan kadar segera dan serta-merta.(eg : Maybank2u dan CimbClicks). Dengan mudah anda boleh memindahkan wang kepada akaun simpanan daripada akaun semakan dalam talian tanpa pergi ke mesin bank ATM. Akaun simpanan juga cenderung untuk mempunyai banyak kadar faedah yang lebih tinggi berbanding dengan akaun semakan. Jadi, ini adalah satu kaedah mudah menyimpan wang dan memperoleh lebih banyak faedah.



2. Mula satu belanjawan (budget)


Menurut The Simple Dollar , anda boleh buat satu belanjawan di spredsheet. Tulis pendapatan bulanan kasar anda, dan tolak cukai dan juga kos bulanan tetap lain seperti sewa, gas, utiliti, pengangkutan, bayaran kereta, kredit bil-bil kereta dan pinjaman pelajar dari cek gaji anda. Sebaik sahaja anda telah menolak kos-kos stabil itu, anda boleh lihat seberapa banyak wang yang tinggal setiap bulan dan tentukan bagaimana nak membelanjakan dan menyimpannya.

Bermula dengan kenalpasti anda punya perbelanjaan untuk dua atau tiga bulan, tulis anda punya perbelanjaan untuk restoran, hiburan,  tempat letak kereta dan juga pakaian. Dengan mudah dan cepat, anda boleh lihat berapa banyak wang masuk dan berapa pula wang yang keluar secara bulanan dan tentukan kos mana yang boleh dipotong. Pendapatan dan perbelanjaan boleh jadi sama dari bulan ke bulan, jadi satu-satunya jalan untuk menyimpan lebih banyak wang ialah sama ada bawa masuk lebih banyak wang atau tukar anda punya habit berbelanja.



 3. Ubah Habit Perbelanjaan Anda


Tentukan jika terdapat mana-mana kos yang boleh anda potong dari hari-ke-hari. Contohnya, adakah anda melanggan kepada mana-mana perkhidmatan bulanan yang sebenarnya anda tidak perlukan? Adakah anda amat memerlukan untuk membeli kopi setiap hari dari kedai atau anda hanya boleh membuat kopi di rumah dan bawanya ke tempat kerja dalam ‘mug’? Bolehkah anda kurangkan untuk keluar makan di restoran setiap bulan? Bolehkan anda kurangkan daripada menonton wayang secara mingguan? Sebaik sahaja anda ubah habit atau amalan-amalan ini, anda akan boleh betul-betul mula untuk menyimpan wang. Jangan takut untuk jadi tiada belas kasihan dalam mengurangkan kos-kos dari bajet anda.



4. Bawa Masuk Lebih Banyak Wang


Sesiapa yang menyimpan paling banyak wang adalah orang yang mempunyai pelbagai aliran pendapatan. Kalau boleh, ambil satu kerja sambilan ataupun kerja sepenuh masa tambahan. Selain daripada penulisan bebas (freelance writing), jual pakaian, ataupun mempunyai laman web seperti eBay , anda juga boleh memulakan perniagaan sendiri untuk mendapat wang yang lebih banyak. Memulakan sesuatu perniagaan mungkin akan berisiko dari segi kewangan apabila banyak perniagaan gagal. Bagaimanapun, memulakan sesuatu perniagaan yang berjaya adalah salah satu cara terbaik untuk membina simpanan anda.



5. Semak Kadar Faedah (Interest Rates)


Kadar faedah berbeza untuk kad kredit, akaun simpanan, pinjaman kereta, dan lain-lain jenis pinjaman dan akaun. Oleh itu, ianya penting untuk anda lihat setiap bila dan akaun dan juga periksa setiap kadar faedah untuk tentukan jika anda boleh lakukan dengan lebih baik. Contohnya, jika anda dengan konsisten berjaya membayar bayaran kad kredit anda, maka anda perlu call anda punya syarikat kad kredit dan beritahu mereka yang anda mahu kadar faedah rendah. Anda boleh capai kadar faedah terendah dengan mudah hanya dengan bertanya.

Dengan pinjaman kereta, ianya serig difahami untuk membayar terlebih dahulu hutang anda, tetapi banyak pinjaman menggunakan jumlah digit dalam pengiraan faedah. Oleh itu, bayaran pendahuluan adalah satu pilihan yang kurang menarik. Pemberi pinjaman kereta dikecualikan dari memutuskan bahawa pemberi pinjaman gadai janji yang bermaksud pinjaman auto yang kurang diatur. Jika anda membayar interest yang tinggi untuk kereta anda itu, ianya mungkin akan membuatkan anda rasa untuk menjualnya dan membeli kereta terpakai yang murah terutamanya jika anda mahu fokus pada menyimpan wang untuk bayaran pendahuluan anda sekarang.



6. Periksa Skor Kredit Anda


Keupayaan anda untuk meminjam wang untuk rumah anda dikaitkan dengan skor kredit anda. Oleh itu, ia penting untuk anda mempunyai kredit yang baik. Periksa atau semak skor kredit anda secara tetap bagi memastikan bahawa ianya tidak mempunyai apa-apa kesalahan dan untuk tahu serta fahami di mana anda sekarang dan jika anda perlu untuk pertingkatkan lagi. Pastikan anda periksa laporan kredit anda bagi kesilapan fakta atau barang lama sebelum anda memohon untuk gadai janji anda. Jadi, anda akan ada masa yang cukup untuk menjaga kesalahan atau pertikaian sebelum diluluskan untuk pinjaman rumah anda nanti.


7. Terima Hadiah


Ada satu lagi sumber simpanan yang selalunya tidak nampak iaitu hadiah. Anda boleh untuk guna hadiah daripada ibu bapa, saudara-mara dan kawan-kawan untuk wang pendahuluan anda itu. Bagi mengenal pasti wang sebagai hadiah, si pemberi mestilah menandatangani surat hadiah yang menyatakan bahawa tiada pengharapan bagi pembayaran balik atau faedah.

Terdapat juga program bantuan bayaran pendahuluan yang membantu untuk membeli rumah bagi pertama kalinya. Sementara yang lain menawarkan potongan faedah dan manfaat cukai, yang lain ada menawarkan geran yang tidak perlu dibayar balik. Lihat program bantuan ini dan tentukan sama ada anda sesuai dengan kelayakan, sebelum meneruskan dengan memohon untuk geran atau hadiah.


p/s : Apa pendapat anda? Berguna tak tips ni ? Lyssa harap tips ini sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk berjimat bagi pembayaran wang pendahuluan ... Good luck ! ^^

Terima Kasih Sudi Baca ..

KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

6 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
Unknown
AUTHOR
May 18, 2016 at 10:14 AM delete

tapi lyssa sekarang ni kita tak dapat berjimat lagi kerana, setiap hari kita rakyat malaysia bayar GST

avatar
Unknown
AUTHOR
May 18, 2016 at 10:14 AM delete

berjimat sekarang susah nak buat

avatar
Unknown
AUTHOR
May 18, 2016 at 10:14 AM delete

kesian dekat ibubapa zaman sekarang ni

avatar
Unknown
AUTHOR
May 18, 2016 at 10:15 AM delete

duit gaji kita sekarang ni cepat sangat habis

avatar
Unknown
AUTHOR
July 9, 2016 at 1:01 PM delete

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

avatar
Azzah
AUTHOR
March 20, 2018 at 2:26 PM delete

Sekarang kena kerja dengan kuat. Sesetengah orang perlu buat 2 kerja baru mampu untuk membela seluruh keluarga.

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon