Gadis Kidal Meng-Hapdet !

Gadis Kidal Berceloteh...
23/09/2011

.Assalamualaikum ^^


Heyp Semua  . Amacam hari ni ? Sehat tak ? lalalala~
Lyssa selsema lah . Larikkkkkk !!! ~ hehe


Ehh . Hari ni , gadis kidal ni nak hapdet pasal fakta mengenai kidal ! kehkeh .
Nak baca tak ? Nak tahu tak ? Nak hayati tak ? 

JOM !! JOM !! HAHA~

Siapa Budak Kidal dekat Sini ? Angkat Kening Anda Cepat !
YES ! Kita sama lah der . KIDAL ? Apa tuh ? hehe . Tak tau ke ?
Alar . Yang tulis tangan kiri , makan tangan kiri , buat kerja tangan kiri ..
Semua - semua tuh lah ~ hukhuk . 





 
 
 
Jom Kita Terjah Fakta Mengenai Orang Kidal ! hehe ~

  • Sekitar 15-20% penduduk dunia adalah kidal.. termasuk Lyssa lah tu :)
  • Orang kidal tak semestinya parents diorang kidal jugak . huhu
  • Leonardo da Vinci menulis kesemua data peribadinya dari kanan ke kiri (seperti penulisan jawi) sehinggakan sesiapa yang ingin membaca terpaksa menggunakan cermin untuk menterjemahkan mesej-mesejnya.
  • Hari kidal sedunia disambut 13 ogos setiap tahun  << Eh , tak taw pulak aku !
  • Lelaki lebih ramai kidal berbanding wanita . Tapi saya wanita ! hehe.
  • Bagi perempuan yang mengandung , semakin berusia seseorang itu semakin tinggi potensi mendapat anak kidal . Eh . Betul ke ? hehe~
  • Orang kidal mempunyai purata hayat 9 tahun lebih lama dari orang biasa. Macam best je :)
  • Orang kidal seorang yang kreatif.. pandai lukis,tiru sign tangan,cipta kod gitar . BETUL !
  • hampir 5% orang kidal yang maut seluruh dunia disebabkan menggunakan peralatan yang dicipta untuk mereka yang tangan kanan.. (kebanyakkan mesin-mesin besar kat kilang banyak yang pemegangnya belah kanan.. cth gergaji letrik ke,mesin moulding,etc)
  • Orang kidal lebih cepat memproses beberapa rangsangan berbanding orang yang menggunakan tangan kanan. Hal ini juga membuat orang kidal lebih kreatif.
  • Orang kidal lebih mudah menggunakan kedua belahan otak untuk mengelola rangsangan, sehingga keseluruhan proses dan waktu respon lebih cepat.
  • Orang kidal memiliki mental lebih baik saat di usia tua dan saat proses otak secara keseluruhan mulai melambat.
  • Orang dengan tangan kidal relatif lebih cerdas dari pada bukan kidal  
  • Orang Kidal lebih mudah mengawal emosi dibandingkan bukan kidal
  • Orang kidal juga dua kali lebih terampil dalam menyelesaikan masalah dan memiliki IQ lebih tinggi dari orang yang aktif dengan tangan kanan
  • Orang kidal cenderung lebih pantas memiliki kesedaran yang lebih istimewa dan berfikir lebih cepat.  

Kredit To : LunarPurnaMarjuna dan Iezaty
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

49 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
nadieya
AUTHOR
September 25, 2011 at 10:55 AM delete

huhuhu.. saye pon gadis KIDAL ! :)
hehehehe... bangge kejap >___<

avatar
LaLa
AUTHOR
September 25, 2011 at 10:57 AM delete

cepat sembuh ye Lyssa :)

Lala pon penah baca yg lelaki kidal juga kemungkinan akan cenderung menukar jantina,hehehe
lelaki je,bukan pompuan...

avatar
Nur Izzati
AUTHOR
September 25, 2011 at 10:59 AM delete

Ayah izzati kidal jugak :)
izzati x :DDD

avatar
September 25, 2011 at 11:00 AM delete

tak sangka pulak kidal byk kelebihan

avatar
September 25, 2011 at 11:00 AM delete

untung sapa yang bertangan kidal tuh...tengok saja gitaris Man Kidal...hebad kan beliau...teheee

avatar
kaizen
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:02 AM delete

sy tgn kanan biler tulis tp bler buat keje tgn kiri nak kire cmne tuh???

*ayah tulis tgn kiri buat keje tgn kanan....

avatar
September 25, 2011 at 11:03 AM delete

sayyya pun kidal , tpi tak smua ada dlm ciri-ciri uhh :D .. hehehe

avatar
Ina Amyza
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:10 AM delete

Waww , bagusnya kidal eak cam Kak Lyssa . Wuu wuu , Ina x kidal p0n Not my rezeki .

avatar
September 25, 2011 at 11:17 AM delete

sy pon kidal tapi mkn tgn kanan ye. hihi. masa kecik dulu je mkn guna tgn kiri.

avatar
era97
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:17 AM delete

saya kidal.. ha ha ha,, betul.

avatar
Idayu Harun
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:20 AM delete

alahai .. bestnye jadi orang kidal.
hikhiks .. kite pon kidal jugak .. :)

avatar
Nurul Atikah
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:26 AM delete

wah ! kaklyssa ,adek pun kidal lah :) ehee .org dulu2 kate ,kidal ni banyak keistimewaan nyer . ^^ ehekk

avatar
Nur Mysarah
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:30 AM delete

Sama lah kita , me pun KIDAL !

avatar
Nabella Ieyla
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:33 AM delete

Mcm best je org tangan kidal nih :) hehe !

avatar
ciNdhaDahniEa
AUTHOR
September 25, 2011 at 11:57 AM delete

saye xkidal... wuwuwuwuwuu

avatar
Yaya Maisarah
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:07 PM delete

saya bangga jadi orang kidal =))

avatar
September 25, 2011 at 12:08 PM delete

pakwe ara pown kidal.. huhu

avatar
lavera
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:19 PM delete

hehehehheh ~ banyaknyer kelebihan org kidal ... waaahhh ! :)

avatar
September 25, 2011 at 12:20 PM delete

walau pun saye x kidal tapi saye nk jd kidal ... :))

avatar
ShuhADAh
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:24 PM delete

wah..na jadi kidal jugx lah~ haha :D

avatar
Eid Sharif
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:26 PM delete

I'm Kidal. hahha. # we're awesome, right?

avatar
ShuhADAh
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:30 PM delete

klw cmtuh.saya pun na jdi kidal lah~ :)

avatar
ieyza afieyna
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:33 PM delete

orang kidal nie ,org ckp pandai tau ;)

avatar
fatin farzana
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:39 PM delete

saya pon kidal..
ohh kidal pun pandai melukis kan??
saya pun pandai tapi saya melukis cartoon jer xD

avatar
lovely ieyda
AUTHOR
September 25, 2011 at 12:48 PM delete

untungny jd org kidal.. byk kelebihan ny.. hehe

avatar
September 25, 2011 at 1:05 PM delete

my bf pown kidal...huhu
http://misscrowcute.blogspot.com/

avatar
ain revival
AUTHOR
September 25, 2011 at 1:11 PM delete

sy right handed..dominant pnya..hehe

avatar
..safwani..
AUTHOR
September 25, 2011 at 2:11 PM delete

yeahh. special kan left handed. bangga ehh. i'm left handed. hee ;>

avatar
nycqhy
AUTHOR
September 25, 2011 at 2:46 PM delete

kiteww pown kidal gak..hee.. :D

avatar
izzah chot
AUTHOR
September 25, 2011 at 2:49 PM delete

x sangka pulak org kidal kreatif... saya pun kidal.! x)

avatar
Mashitah
AUTHOR
September 25, 2011 at 4:43 PM delete

Nak tanye ni . Lyssa guna tetikus tu , pegang tangan kanan ke kiri ? Hikhik ~

avatar
September 25, 2011 at 6:31 PM delete

cmne pulak kalau menulis kanan , tp buat kerja tangan kiri ? kerja tu bkn sekadar kerja yg ringan , tp memotong , mengangkat sume tgn kiri . ade jgk org cmni .

avatar
Fiqa Fia
AUTHOR
September 25, 2011 at 8:57 PM delete

saya pon kidal , abah dan adik saya pon kidal :)

avatar
September 26, 2011 at 3:12 PM delete

saya pun kidal gak kak lyssa . heeh

avatar
CayZal
AUTHOR
September 29, 2011 at 11:20 PM delete

lagi fakta tentang orang kidal..
kajian menunjukkan majoriti org kidal ni tulisan tak bape cantek..
ye ke..
sila bangkang kenyataan ini.. muahahaha..

avatar
Nini Hartini
AUTHOR
September 30, 2011 at 2:48 AM delete

Bestnyeeee!!!!!!!!!!!!!!!


jumpa banyak geng kidal kt blog lyssa..hehe

saye pun kidal gak, mak pun kidal. hehe

tp pernah terbaca, org kidal ni sbnrnya dia ada kembar tp kembarnya x menjadi...errr betul ke eh?

avatar
October 2, 2011 at 2:28 PM delete

sy ngn mak sy pon kidal gak.. ^_^

avatar
October 13, 2011 at 7:48 PM delete

Wahh...jelesnya..nak jadi kidal jugak..

avatar
Nyny
AUTHOR
October 15, 2011 at 10:23 AM delete

Dalam family , saya sorang je kidal . Hehe best jugak jadi kidal ni ;)

avatar
ain dzaya
AUTHOR
October 16, 2011 at 12:20 PM delete

ain baru jer revealed entri pasal kidal...
hehehe..:)

http://aindzaya.blogspot.com/2011/10/yes-i-am-left-handed.html

avatar
m!sZ r!eN
AUTHOR
February 23, 2012 at 8:22 AM delete

owh,,special ny gadis kidal,,,,
untung jadi kidal kan,,

avatar
noor sabarina
AUTHOR
March 21, 2012 at 12:42 PM delete

saya pun kidal gak...best apa...tak rmi org kidal...nmpak cam pelik jer...padahal x de pelik pun... apapun bersyukur pada pemberian ilahi...

avatar
Panda Biru
AUTHOR
December 6, 2013 at 7:48 PM delete

Bestlah akak tangan kidal. Hermm. Tahniah ya. Harap2 takda pape berlaku disbbkan kidal akak. Aamin..

avatar
dF.Fadz
AUTHOR
February 17, 2014 at 4:54 PM delete

i am kidallers tu...hahaha...apa punya vocab la tu..pedulik..
http://inspirasi-fa.blogspot.com/

avatar

Google+ Followers