Persahabatan 3 Segi

11/07/2013

.Assalamualaikum
Peacee Yo(!) ^_^v


Mungkin ramai yang pernah alami situasi begini.Persahabatan yang melibatkan nombor ganjil.

Contoh : berkawan 3 orang ,5 orang atau seangkatan dengannya.




Selalunya,persahabatan begini akan menyebabkan salah sorang akan rasa ‘tersisih’.Kawan yang rasa ‘tersisih’ tu pada awalnya akan rasa ‘cool’ jek , cam tak de apa2 .Tapi lama kelamaan disebabkan selalu sangat memendam rasa kecik hati , akhirnya yang ‘tersisih’ tu mengundurkan diri , lalu membiarkan 2 orang kawan tersebut.Yang 2 orang tu mungkin akan rasa pelik & hairan ,dan timbullah persoalan antara mereka ..

Contoh :- “napa perangai dia pelik semacam jek?”,,”kenapa dia tiba-tiba jauhkan diri ekk ? kita ada wat salah ke ??”.

Antara situasi/contoh2 rasa tersisih:-

1-Kawan yang 2 orang tu saling bercerita tapi terlupa yang kawan yang ke 3 tu turut ada 

   sekali.(buat macam tak wujud jek)
2-kawan yang 2 orang saling berkongsi cerita dan mengetahui rahsia masing2,tapi tidak  

   kawan yang ke 3,kalau tau pon,dia orang yang terakhir tau.

Bila situasi ini terjadi,mula la kawan yang rasa dirinye ‘tersisih’ merasakan,dia dah tak diperlukan dalam persahabatan 3 segi ini.Dia rasa terpinggir.Mungkin hal ini tidak disengajakan oleh 2 kawan tadi.

Kadang situasi ini berlaku bila 2 orang yang dah lama bersahabat,tapi tb2 muncul watak ke’3’ atau ke’5’,yang kira sama kepala ,maka berlakulah persahabatan yang sedemikian,tapi lama2 ianya makin pudar mungkin disebabkan keserasian 2 orang sahabat itu maka sahabat yang sorang lagi merasakan diri dia rasa ‘tersisih’.

Jadi,sapa2 yang mengalami situasi begini:

Yang pertama sekali anda kena ingat dalam kepala yang mereka adalah kawan anda juga dan anda pernah menjadi rapat dengan mereka. Tak ada gunanya anda asingkan diri dari mereka kerana akhirnya nanti anda yang akan rasa terpinggir dengan perbuatan tersebut. Kalau perkara itu terjadi bukanlah salah mereka tapi salah anda sendiri!

Anda boleh berbincang dengan mereka tapi elakkan dari berbincang secara 3 orang.

Mulakan dengan perbualan yang lebih selesa seperti bercerita mengenai peristiwa-peristiwa atau kenangan-kenangan lepas yang boleh membuatkan korang semakin mesra dan rapat. Pilih topik perbualan yang menyenang dan boleh mengembalikan kemesraan korang sebagai kawan. Pastikan diri anda sendiri dan kawan anda dalam keadaan selesa semasa berbual dan tidak berasa janggal.

Apabila keadaan telah menjadi selesa, beritahu sejujurnya perasaan anda yang rasa terpinggir dan tersisih secara lemah lembut dan penuh budi bahasa. Elakkan daripada menyindir. Kalau anda rasa takut atau janggal, luahkan dengan menggunakan nada seperti bergurau. Jangan lupa untuk menyatakan sebab-sebab mengapa anda rasa terpinggir dari mereka. Kalau dia seorang kawan yang baik, dia takkan biarkan anda rasa seperti itu dan cuba untuk melegakan perasaan anda yang rasa terpinggir itu.

Untuk menjadi sahabat yang baik kita hormatilah perasaan sahabat kita kalau nak sahabat kita menghormati perasaan kita.Kita pon kena hormat perasaan kita sendiri,kena tau sempadan kita,supaya kita tak buat perkara yang memalukan semata2 untuk menarik perhatian sahabat kita.

Dalam persahabatan juga kena ada rasa saling percaya. Bercerita masalah peribadi dan rahsia anda pada mereka membuatkan mereka berasa istimewa dan mereka pun akan turut bercerita hal peribadi mereka sendiri.

Ada masanya kita perlu memikirkan bahawa sahabat kita juga memerlukan teman untuk mendengar cerita dan masalah mereka. Kita tak boleh mementingkan diri sendiri. Bukan kita sahaja yang ada masalah dan perlukan kawan. Orang lain juga perlukan keperluan sebegitu. Ambillah masa untuk mendengar. Apabila mendengar masalah dari sahabat kita elakkan dari memberikan reaksi seperti,

"tulah.."
"hmmm.."
"yeah.."

 
dan reaksi-reaksi yang menunjukkan seperti korang tak berminat..

Tapi seeloknya dengarlah dengan teliti apa yang mahu disampaikannya. Jangan cuba untuk memotong atau memintas percakapan mereka. Jika kawan-kawan korang meminta nasihat daripada anda, berilah nasihat yang terbaik dan terbijak pada mereka. Dengan cara ini anda boleh mendapat rasa hormat mereka dengan begitu mudah dan menjadikan mereka lebih rapat dengan anda.
 


Persahabatan itu ibarat 'isi dengan kuku',,bagai 'aur dengan tebing'
kalau ada perselisihan ibarat 'sedangkan lidah lagi tergigit'
sakit sahabat kita ibarat 'cubit peha kanan,peha kiri turut rasa sakit'
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

96 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
Anonymous
AUTHOR
July 11, 2013 at 8:54 PM delete

yea..betoll tuu

avatar
nil pina
AUTHOR
July 11, 2013 at 8:55 PM delete

wah betoi betoi thanks ingtkan .. hee

avatar
July 11, 2013 at 8:58 PM delete

ayat skema.. copy paste la ni

avatar
Iffah Afeefah
AUTHOR
July 11, 2013 at 8:59 PM delete

Ya ya mmg slalu berlaku bila isu kecik dbesarka
br nk buat entry camni gak ekeke tp malas la

avatar
July 11, 2013 at 9:00 PM delete

waa. lamaa menanti entri sis.. hehe.
betol tu, jngan sesekali buat kwn kita mcm tu. kdg kita tak prasan tapi itulah hakikatnya bila dorang terasa. nice entri sis. :)
salam ramadhan.

avatar
July 11, 2013 at 9:01 PM delete

akak pun dlm persahabatan 3segi jgk tp Alhamdulillah kami smua serasi dan xda sorg pun rasa trsisih :)

avatar
A.A.Z
AUTHOR
July 11, 2013 at 9:23 PM delete

true ! :') i like it kak :')

avatar
July 11, 2013 at 9:52 PM delete

mmg ada org kata kwn no ganjil ni akan ada prob mcm ni..tp tu la, kte kne pndai control la kn..

avatar
Nurazlan Azmi
AUTHOR
July 11, 2013 at 11:00 PM delete

Alan pernah terjebak dalam persahabatan 3 segi ni...setuju sangat dengan pendapat Lyssa :)

avatar
shamilin aziz
AUTHOR
July 11, 2013 at 11:37 PM delete

situasi sebegini pernah di alami oleh sy..sakit sangat hati bila kawan buat kita cam tak wujud..huhuhuhu

avatar
Tasneem
AUTHOR
July 11, 2013 at 11:37 PM delete

friendship is always a sweet responsibility, never an opportunity. :')

avatar
Carl Lesmana
AUTHOR
July 12, 2013 at 12:03 AM delete

haha nice entry kak lyssa. like2 . tapi kennn apakah nasihat akak untuk sahabat yang ke3 ? hahaha.

avatar
Fya Pelangi
AUTHOR
July 12, 2013 at 1:23 AM delete

stendet lyssa. kdang, mngkin kte pn pnah buat yg sme, sakitkan hti kwan yg laen. tp, kte tk sdar :)


dgn bbesar hati fya jemput lyssa join GA ni :)
http://www.fyapelangi.com/2013/07/giveaway-topup-ramadhan-fyapelangicom.html

avatar
Eliza muslim
AUTHOR
July 12, 2013 at 3:21 AM delete

pernah mengalami situasi mcm ni.... berkawan ber3... kalau sy... x de malah pun nak kwn ber10 ke ber 100 ke.. cme situasi ni bahayala... nak2 kalau perempuan....

sy penah tertipu dgn kwn yg sy kenal sejak d bangku sek lagi... baik dan lemah lembut gemalai orgnya.. setiap yg d lakukan mendapat keizinan ibu n ayah... baikan? sbb dia ni sngt baik... sy amik keputusan nak 1 u nagn dia....

persahabatan yg terjalin sekian lama tu terputus sejak ada 1 time sy jatuh sakit... selama berminggu2... ada sahabat yg lgi sorang dtg menziarah dan berterus terang tentang keadaan yg pelik antara kami ber3.. yg sy sndir x perasan kepelikan itu... sembang punya sembang... rupanya budak baik ni sedang menjatuhkan sy dan memburukan sy pada rakan2 yg lain menyatakan yg sy malas nak masuk kls!!! sedangkan sy sedang sakit lamanya....

bila d tanyer.... "sumpah liza sy bukan kawan yg sejahat tu... ni smeua kawan yg memfitnah.. sy x kan menganiaya sahabat sy... tambahan pulak sedang sakit" dtg kawan sy yg memberitahu tu... terus lempang dia.... kasi sedar...

rupanya selama persahabatan sy dgn dia... dah bnyk bnda dia try utk menjatuhkan sy.. sbb dia jeles sy mudah sesuaikan dri ngan kwn.... dia seronok ada kehidupan mcm sy... dia cemburu dgn setaiap apa yg sy ada.. sy pakai... dll

x sangka... bersahabat yg terjalan lbh 15 tahun terputus hanya kerana cemburu....

panjangkan cerita sy.... :) mf... saje nak kongsi kisah sedih.... sakit bila rase sahabat yg kita syg hanya gunting dalam lipatan...

avatar
nini
AUTHOR
July 12, 2013 at 5:09 AM delete

happen at us now.....hehehe....

avatar
Yatie Fizzy
AUTHOR
July 12, 2013 at 1:49 PM delete

yup betul..contohnya bila kita naik flight pat duduk ade 3kan..so bila masing2 dah ambik tempat, orang untung org tgh sb kiri kanan dia leh dgr/sembang..yg kiri kanan lak?? rase2 camne?? selalunya diorg ney hanya pilih yg tgh2 jew tuk sembang. yg org lg dibiarkan camtu jew. buat hal sendiri huhu..betul tak??

avatar
July 12, 2013 at 3:02 PM delete

betul tu lyssa... dalam persahabatan ni, memang kne prihatin.. jangan buat tak kisah je.. ada perubahan dalam diri kwan, cepat2 ambil tindakkan

avatar
wawa
AUTHOR
July 12, 2013 at 3:37 PM delete

jangan sampai putus hubungan silaturahim sudah... bawak-bawak lah bersabar dan beramah mesra ye =D

avatar
July 12, 2013 at 9:44 PM delete

:') betul ape kak lyssa ckp..
tapi, kadang-ii bila dah buat mcm tuh, kawan kite tetap akan jadi mcm tuh.. malah, lebih teruk pun ada.. :(

avatar
Ummi Iman
AUTHOR
July 13, 2013 at 8:45 AM delete

Nice entri. Mmg akan ada situasi begitu bila berkumpul. Kalau boleh cuba elakkan. Kesiankan?

avatar
July 13, 2013 at 3:13 PM delete

hy.. saya masih baru dlm blogging.. sila layari blog saya
roda79.blogspot.com dan kalau sudi plz be a follower.. please support me..

avatar
July 13, 2013 at 6:54 PM delete

Sy xprnh lagi terkna camni.hehe :)

avatar
Nur Auni
AUTHOR
July 13, 2013 at 9:00 PM delete

yup btol tu..tp alhamdulillah..persahabatan nini dengan empat kwn yg masih kukuh smpai sekrng,amin..hanya berpegang pada stu prinsip,berterus terang kalau ada yg xpuas aty or terasa..together solve da prob...

avatar
ashikin
AUTHOR
July 14, 2013 at 11:36 AM delete

Dapatkan handmade doorgift bag serendah RM3++
Sesuai untuk Majlis Perkahwinan, Cukur Jambul/Akikah, Marhaban, HariJadi dan etc.
http://redmattopstyle.blogspot.com/

avatar
Farah Wahidah
AUTHOR
July 14, 2013 at 1:59 PM delete

jemput join !!!http://farah-wahidah-blog.blogspot.com/2013/07/giveaway-raya-puase-by-farah.html

avatar
Atikah Isa
AUTHOR
July 14, 2013 at 2:22 PM delete

kak lisa tau tak nak buat pageview mcm mane ??

avatar
MaYa MustWany
AUTHOR
July 14, 2013 at 4:18 PM delete

kawan rapat bertiga, mesti hanya kekal berdua jgak.mcm kes mas,macam kes abang ngah mas..hmpir smua la..

avatar
bb_nona
AUTHOR
July 14, 2013 at 6:45 PM delete

ye,sahabat selamanya,niatlah untuk sahabat selamanya....hhee
sis,, dh nk rye niy,, sis nak kad rye ekslusif FREE x?? atau bedak tanaka,,atau shawl free...??

nak,nak,nakk??

meh ler dtg cniy,,tgkkk,,terbaikk sisss....

http://nonasani.blogspot.com/2013/07/segmen-jom-pilih-hadiah-raya.html

avatar
9n0L4
AUTHOR
July 15, 2013 at 9:51 PM delete

nak selamat kene cukupkan geng genap la. :)

avatar
Nik Ainaa
AUTHOR
July 15, 2013 at 9:57 PM delete

http://nikainaa.blogspot.com/2013/07/jom-beli-perfume.html

avatar
boni kacak
AUTHOR
July 16, 2013 at 5:30 AM delete

hahaha. dulu pernah saya alami situasi ni

avatar
July 16, 2013 at 1:45 PM delete

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://outbounddimalang.com/

avatar
BUDAK JINGGA
AUTHOR
July 17, 2013 at 12:53 PM delete

pernah mengalami situasi ni. 3 orang. cuba jadi org tengah. malang, saya bukan lah perantara yang bagus. pertelingkahan tergantung begitu sahaja.

hmm, btw this is my blog http//:jinggaorenorange.blogspot.com peace! =)

avatar
BUDAK JINGGA
AUTHOR
July 17, 2013 at 12:56 PM delete

pernah mengalami situasi ni. cuba menjadi perantara antara mereka. malang, saya bukan la perantara yang bagus
btw, this is my blog http//:jinggaorenorange.blogspot.com

avatar
Farah Wahidah
AUTHOR
July 17, 2013 at 4:09 PM delete

thanks kak lyssa! memang dah lama tunggu advice macam ni :')

avatar
Karimah Imah
AUTHOR
July 25, 2013 at 11:15 AM delete

betul ape yang lyssa tulis tu.. selalu kena cam tu jer..

thank sbb bgi nasihat

avatar
Karimah Imah
AUTHOR
July 25, 2013 at 11:15 AM delete

thanx kak lyssa sbb bagi nasihat

avatar
uye shop
AUTHOR
August 2, 2013 at 5:45 AM delete

keren neh, salam kenal

avatar
Ain Dzaya
AUTHOR
August 2, 2013 at 1:51 PM delete

betul la tu lysaa...

avatar
Siti Noor
AUTHOR
August 13, 2013 at 10:56 AM delete








pernah kena mcm tu..sedih sngt2.. rasa tersisih sngt2.. pastu terus x rapat da.. Allah Maha Penyayang.. DIA kurniakan sy kwn2 baru yg sngt baik.. :)









@Eliza muslim

avatar
Nur Zahirah
AUTHOR
August 19, 2013 at 5:07 PM delete

betul2 pandai kak lyssa :)

avatar
misz lieya
AUTHOR
August 25, 2013 at 11:47 AM delete

suka sangat post kak lyssa yang ni. (thumbs up)

avatar
waddah jannah
AUTHOR
August 30, 2013 at 6:30 PM delete

sy suka baca entry ni sbb sy seperti ada dalam ni,, ya,, sy jauhkan diri sy dengn mereka,, dan skrg,, sy xpernh nk bercerita bersama2, kdg2 ja berckp,, tu pun dh rasa jnggal,

avatar
September 5, 2013 at 8:42 PM delete

*put friendship seal of approve* setuju!!!!!!!!!!!!!

*kibarkan bendera persahabatan*

avatar
September 10, 2013 at 6:38 PM delete

kak, bnyk kli da jdi mcm ni , bila da luahkn nnti cuma skjap je oke , esok lusa jdi blik .. Dorang plak sring tnggal kn kte mcm tu je kt skola .. Mcm mne nk baik semula klu da mcm ni ??

avatar
ieta
AUTHOR
September 14, 2013 at 11:43 AM delete

Lumrah dah ni.. dlm berkawan... Kalo akak, buat bodo je... biarkan je. Tak matipun jika tiada rakan seperti ini. Sebaiknya, elakkan diri dari bertiga atau berlima atau angka2 ganjil yg lain dlm berkawan. Tiada istilah sahabat dah zaman sekarang ni... semua nafsi2.

avatar
~AmyLiana86~
AUTHOR
September 19, 2013 at 3:37 PM delete

ha ah betul..sebab tu la akak dr sekolah ke u berkawan 4 orang..kalau dah ganjil comfirm sorg tersisih..huhu

avatar
misz sheyla
AUTHOR
September 23, 2013 at 8:00 AM delete

persahabatan 5 segi...tapi kalau dah dasar mak jemah...memang xde rasa terpinggir ke ape....semua sibuk nak tau hal masing2...alhamdulillah xde rasa terpinggir...

avatar
cerita apakah
AUTHOR
September 26, 2013 at 6:58 PM delete

nak tanya lisa ke menang anugerah ratu cantik muslimah 2013 di bali tengok muka mcm sama tak caya ce tgok di blog www.ceritaapakah.com

avatar
October 6, 2013 at 10:44 AM delete

hurm... pernah jugak rasa mcm ni zaman dolu2..tapi fikir2 drpd peningkan kepala.rasa lbih baik xde kawan rapat.ckup lah kwn2 mcm tu je.. x perlu bnyk mcm..hurmm

avatar
Ct Noraishah
AUTHOR
November 4, 2013 at 12:16 PM delete

betul la..thnks ingatkan :)

avatar
Ayuyuii
AUTHOR
November 4, 2013 at 2:00 PM delete

Mengalami situasi mcm ni sekarang. Sampai kekadang tu buntu, tetiba ja yg sorang tu mcm hangin merajuk. Padahal kita tak buat apapun. Saya mmg cuba tak terlalu sharing dgn salah sorang so that yg sorang lg tak rasa terpinggir. =)

Assalamualaikum

avatar
Jue Derella
AUTHOR
November 5, 2013 at 2:27 PM delete

dari dlu smpi skrg, bff slalu 3 org je...

avatar
chillcoffee
AUTHOR
November 5, 2013 at 11:07 PM delete

Assalamualaikum....ada sape2 nk buat duit tanpa modal...serius 100%free....just rgister promot link dibri dh blh dpt income (komisyen)...

Senangnya keje dia..wwooowwww sapa nk try cuba tengok ni.....http://iklansticky.com/hop.php?ref=chillcoffee

Jom jayakan smbl2 tgk tv pun blh buat ni
http://EasyTaskJob.com/?id=chill

avatar
Arina Nadira
AUTHOR
November 9, 2013 at 9:52 AM delete

Pernah jadi sekali ... atau mungkin banyak kali. tapi arina selalu ingat ibu bapa sentiasa di sisi kita...

avatar
Sofea Lang
AUTHOR
November 9, 2013 at 12:25 PM delete

Pernah jugk trjdi pd dri sndri..selalunya bile jmpe kwn baru.. So act j la dh lme knal.. Jgn fikir kte disisihkan dan jgn kite sisihkn org.. Peace.

avatar
Anonymous
AUTHOR
November 10, 2013 at 5:35 PM delete

SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER --> WWW.PASSPERCUMA.COM

INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

avatar
Mohamad Kamil
AUTHOR
November 13, 2013 at 12:41 PM delete

Dulu ak ada sorang kwn baik, namanya AHMAD SYAHMI B. MUHAMMAD. Ak kenal dia masa form 3. Masa dia form 2, dia kelas yg kedua. Pastu masa form 3, dia naik kelas pertama merangkap ak punya kelas. Hehe! Masa form 3, ak mmg rapat dgn dia. Bila masuk lab, dia duk sebelah ak. Malah berbasikal ke sekolah dan balik rumah pun sama2. Tapi tu dulu. Sbb lepas form 4 ak dan dia membawa haluan masing2 berdasarkan result PMR. Ak amik kelas sains dan dia amik kelas. Masa tu la ak sgt sedih sbb dh tak kelas sama dgn dia. Even ak tengok dia kwn dgn ak pon mcm nk amik kesempatan atas kelemahan ak ni. Tapi ak tak kisah sbb dia sanggup kwn dgn ak. Kalo nk dibandingkan dgn diorang mmg teruk. So ak berdoa semoga hidup kwn baik ak ni dirahmati Allah. Amin!

avatar
Akeyla Azmi
AUTHOR
November 22, 2013 at 4:01 PM delete

betul tapi :////

hm anyway thank u so much kak lyssa!!!!! xoxoxo

avatar
Liniey Nor
AUTHOR
November 29, 2013 at 2:42 AM delete

Assalam :)

Jemput tengok blog kiteww
http://iamliniey.blogspot.com/2013/11/berwajah-baru-sudah.html

avatar
Liniey Nor
AUTHOR
November 29, 2013 at 2:45 AM delete

btw liniey letak blog lysaa kat awesome bloglist liniey :)

avatar
December 1, 2013 at 10:57 AM delete

nak sampaikan ribu2 terima kasih untuk banyak tutorial yang kamo0 kongsikan pada belog ini..
=)

.mayAllahbless.

avatar
ana likes
AUTHOR
December 13, 2013 at 8:49 PM delete

pernah rasa macam nie...

avatar
December 14, 2013 at 5:36 PM delete

Betul.. pernah rasa macam ni..

Lysaa jom la join GA dari akak.. Banyak hadiah menarik tau.. senang je nak join.

http://isabellaidura.blogspot.com/2013/12/havoc-giveway.html

sudi2 la yer..thanks..

avatar
Tinie Smiley
AUTHOR
December 15, 2013 at 12:12 AM delete

@isabella idura betul tu kak lyssa.pershabtan 3 segi ni.complicated sngt

avatar
Nurul Hidayah
AUTHOR
January 15, 2014 at 6:00 PM delete

Sangat betul . terjadi kt diri saye . Rasa tersisih plak .. Hmm

avatar
Nys Anis
AUTHOR
January 31, 2014 at 11:16 PM delete

tapi lmbt kawan yg buat tu nak sedar.. sabar je lah

avatar
MissNadia
AUTHOR
February 4, 2014 at 10:20 AM delete

menduga hati dan perasaan..huhu

avatar
Misz Mong
AUTHOR
February 16, 2014 at 1:26 AM delete

hai uoalls...hehe hai Lyssa faizureen..im new here...feel free follow me ya..like ur writing..ngee...tq...:)

http://duniaaqumong.blogspot.com/

avatar
February 26, 2014 at 6:06 PM delete

saya jenis pendiam, kadang kala ada sahabat2 saya menjauhkan diri mereka dari saya.

Saya cuba berborak dengan mereka, dan mereka seola-olah tidak berminat apa yg saya ceritakan.

sedikit hampa juga. :(

avatar
Eryn Rahmat
AUTHOR
March 19, 2014 at 12:46 AM delete

sy ade masalah. dri drjah 2 sy mmg bff ngan A. pastu bile drjh 5 sy mule rapat ngan B tpi xdela smpai lupekan A. pastu A pun mule rpat ngan B. lame2, A ngan B dh jdi lbih rpat b'bnding ngan sy... so sy kene bgitau diorg yg sy rase tersisih la?

avatar
March 22, 2014 at 7:39 PM delete

tapi persahabatan mcm ni ok je bagi lelaki...hehe

avatar
Atiyn Wenweng
AUTHOR
April 1, 2014 at 2:43 PM delete

terjadi dekat saya persahabatan macam ini,sampai sekarang masih tidak okay,, hmmmm......

avatar
cherry ly
AUTHOR
April 11, 2014 at 4:41 PM delete

ya betol pasti ada seorg yg akan tersisih..sya pernah mengalami perasaan ini..huh payah nak kata tapi kdg2 tu deam aje coz nak jaga persahabatan.

avatar
April 13, 2014 at 11:32 PM delete

yup.. setuju sgt.. felly pernah ada kat tempat kwn ke-3.. sedih sgt2.. ta tau nk ckap kat sape.. lysaa nk copy dlm enty kite eyk.. hehehhe :p

avatar
May 5, 2014 at 6:13 AM delete

me me me.. I'vebeen in this situation.. cuak gila.. ahaha

anyway mmg slalu sgt dalam group msti 3 org dan 5 org..

asalnya 5 orang tapi lagi 2 org tuh duk jauh dari rumah sewa.. tinggal kitaorang 3 org..

and of course rasa sunyi sikit.. ahaha XDD tambah gi hati ni cepat terasa.. tapi kitaorg 3 orang suka cerita sama2 XD

rahsia buat ape.. karang ada yg terluka.. :D tambah kita perempuan aiyaaa...

avatar
Ainu
AUTHOR
June 14, 2014 at 12:12 PM delete

Hmm .. semua yang akak tulis tu dah jadi dah dalam hidup saya. Baru je dalam sebulan yang lepas. Sekarang saya dah tak dengan kawan lama. Sya dah masuk dengan geng yang lain yang ada 5 orang dan tambah sya jadi 6. So, tak ada sapa2 yang akan tersisih. Kawan yg baru ni pun lebih memahami sya dan sya sngat seronok dengan mereka. Sya pilih untuk keluar dari kitorang bertiga sebab dah lama sangat pendam. 4 tahun dah tahan. Kalo sedih baru dorang dua nak cari sya then kalo happy dorang berdua je dan sya diabaikan. Tapi jujur cakap sya rindukan persahabatan kitorang tpi kalo sya yang sakit buat apa kan ? Biarlah sya yg undur diri. Hmm sya harap persahabtan sya kini dengan kawan baru akan kukuh sentiasa. Amin. :)

avatar
NURUL FAIEZIN
AUTHOR
August 8, 2014 at 2:30 PM delete

yepp. betul tu.. adat berkawan biasa lah ada kes2 macam ni kan. harapnya kita boleh jadi equally dengan semua kawan2 kita :)

avatar
Cik Athirah
AUTHOR
August 24, 2014 at 8:55 PM delete

singgah sini..lawat kawan-kawan blog..
GA first.. jom singgah sini http://cikath.blogspot.com/2014/08/giveaway-creative-selfie-by-jlm-cik-ath.html

keep supporting ye..

avatar
January 10, 2015 at 11:43 PM delete

normally org bff berdua jer kan tp geng saya 7 orang semuanya. awal2 dulu memg kadang2 ada yg terasa seb bila nk keluar kadang2 tak derlah nak ajak semua sekali, ajak yg mana sempat jer.. so akan ada yg terkecik hati. tp Alhamdulillah as we grow older masing2 dh paham sgt perasaan n hati masing2... now we are much happier with ourselves.. semoga persahabatan kitaorang kekal hingga ke syurga. Amin :-)

avatar
Diyana Isa
AUTHOR
March 8, 2015 at 4:25 PM delete

Saya setuju sangat-sangat.

avatar
April 24, 2015 at 2:46 PM delete

ermmm....akak adalah contoh bersahabat/berkawan 3 0rg...dlm erti kata persahabatan 3 segi.....Alhamdulillah kekal hingga kini dari zaman skola lagi....

avatar
Syafiq Ajis
AUTHOR
October 25, 2015 at 1:59 AM delete

dah macam cerita 3idiot.. hahaha

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon

Google+ Followers