Mahasiswa bingung tunggu status pinjaman MARA



Sekumpulan mahasiswa dari institusi pengajian swasta bingung mengenai status permohonan mereka untuk mendapatkan pinjaman Majlis Amanah Rakyat (MARA) bagi membiayai pengajian mereka di universiti masing-masing.

Menurut mereka, sebelum ini MARA memberi pinjaman pendidikan yang sama kepada senior mereka.

Seorang mahasiswa yang mahu dikenali sebagai Mustaqim dari Asia Pacific University (APU) berkata dia sudah tiga semester tidak membayar yuran pengajian kerana mengharap pinjaman dari MARA.


Jelasnya, pusat pengajiannya juga tidak memintanya membayar yuran kerana turut menunggu pinjaman dari pihak MARA.

“Saya sudah tiga semester tidak membayar yuran pengajian dan pihak universiti pun tak minta saya membayarnya buat masa sekarang kerana percaya akan dapat pinjaman dari pihak MARA,” katanya kepadaMalaysikini.

Katanya, dia telah pergi sendiri ke Pejabat MARA bagi mendapat penjelasan, namun jawapan yang diterima sungguh mendukacitakan apabila MARA memintanya menunggu pengumuman di talian.

“Saya sudah memohon pinjaman secara online tapi tak ada jawapan sampai sekarang. Saya buat permohonan itu dari semester dua lagi,” katanya yang mendakwa sepuluh rakan sekelasnya berhenti kerana tidak mendapat pinjaman dari MARA.

Menurut Mustaqim, pihak APU sudah membuat perjumpaan bagi mencari jalan penyelesaian dan mencadangkan pelajar membuat pinjaman dari Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk meneruskan pengajian mereka.

“Saya tidak mahu ambil PTPTN kerana PTPTN tidak menyediakan elaun sara hidup, manakala jumlah yang diberikan tidak mencukupi untuk membayar yuran.

“Selain itu terdapat kadar faedah yang akan dikenakan untuk membayar balik pinjaman,” katanya.

PTPTN telah mengumumkan pada 2014 pengurangan 15 peratus daripada jumlah pinjaman maksimum bagi institusi swasta kerana kekurangan dana.

MARA pula telah menafikan ia juga kekurangan dana dan berkata biasiswa masih ditawarkan walaupun pembiayaan dikurangkan.

Bagaimanapun, status pinjaman pendidikan MARA masih tidak jelas.

Sementara itu, mahasiswa Universiti Kuala Lumpur (UniKL), yang mahu dikenali sebagai Faris pula berkata, dia kini terkapai-kapai kerana tidak mempunyai wang bagi meneruskan pengajian.

Katanya, dia sudah membuat permohonan secara online pada bulan November tahun lalu bingung, tetapi pihak MARA tidak memberi sebarang maklum balas mengenai permohonannya.

Kerana tidak puas hati, dia pergi sendiri ke pejabat MARA bagi mendapatkan penjelasan namun diarahkan untuk menunggu pengumuman di talian, tapi katanya sehingga kini belum ada sebarang pemberitahuan dari pihak tersebut.

“Saya sudah pergi sendiri ke pejabat MARA tapi mereka minta tunggu sebarang pengumuman di lamanweb MARA.

“Buat masa ini saya bergantung kepada ibu bapa saya bagi teruskan pengajian,” kata pelajar jurusan kejuruteraan itu.

Tambahnya, pihak UniKL telah membuat empat kali perjumpaan dengan pelajar namun dan mereka memohon pinjaman PTPTN sebagai jalan akhir untuk meneruskan pengajian.

“Kalau ambil PTPTN, kadar bayaran itu termasuk faedah dan jadi (bayaran) tinggi, lagipun tidak ada elaun bulanan termasuk nak bayar yuran pun tidak cukup duit,” katanya yang menambah hampir 90 peratus pelajar UniKL bergantung kepada pinjaman tersebut.

Manakala pelajar dari APU yang mahu dikenali sebagai Adawiyah pula berkata beliau amat mengharap bantuan dari MARA kerana sekiranya berhenti pengajian, dia harus membayar hutang yuran kepada pihak universiti.

“Mahu tidak mahu kena teruskan pengajian, buat masa sekarang minta dari ibu bapa dulu.

“Kalau berhenti, kena bayar hutang yuran kepada pihak universiti, kalau boleh nak tahu apa status pinjaman ini,” katanya belum lagi tidak berfikir untuk berhenti kerana tidak mendapat pinjaman dari MARA.

Dalam sidang media yang turut dihadiri oleh bekas pemimpin mahasiswa Fahmi Zainol, mereka turut mendesak

MARA memberikan maklum balas segera berhubung perkara tersebut supaya masalah itu dapat diatasi secepat mungkin.

Sementara itu Pengerusi MARA Tan Sri Annuar Musa ketika dihubungi Malaysikini tidak mahu mengulas mengenai perkara itu kerana sedang di luar negara.

Malaysiakini sedang menunggu maklum balas dari UniKL dan APU mengenai status pinjaman MARA tersebut. 
-malaysiakini




p/s : "hmm .. Masalah ni lah yang Lyssa pun sekali bingung ! Lyssa kan sekarang belajar kat Unikl pun dah buntu dengan pinjaman ni . Takkan nak kena duit sendiri .. hmm .  Takkan nak pinjam PTPTN tu . hmm .. tak tahu lah apa nasib graduan sekarang ni ....

KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

2 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
February 8, 2016 at 10:54 AM delete

mara skrng ni ada masalah kerr??

avatar
ida muaniez
AUTHOR
February 23, 2016 at 8:57 PM delete

saya masih belum paham ptptn, jelaskan lagi dong

avatar

Google+ Followers