Adakah Sikap Anda Menjengkelkan ? Nilailah Sendiri ...

.Assalamualaikum

Manusia . Mesti ada yang pernah buat silap . Biasa lah , mana laa nak ada manusia PERFECT dalam dunia ni . Tapi, even tak perfect pun mesti ada antara korang yang pernah juga buat perangai yang 'mengjengkelkan' kan ?

Jom kita usha 10 sikap korang yang menjengkelkan dari tangga 10 hinggalah yang teratas. Apakah ada di antara sikap sebegini menggambarkan diri anda ? Nilailah sendiri yeee ? hihi...


10 TIDAK BERETIKA SEMASA MENGHANTAR EMEL

Adakah anda jenis memilih semuanya huruf besar atau reply all ketika emel ?
Penggunaan semua huruf besar ni bukan saja bermaksud berteriak lantang, tapi juga ia menyebabkan rakan sekerja tidak lagi mahu memandang serius apa yang ditulis kerana begitu menjengkelkan pekerja lain. Reply all pula akan mendedahkan risiko terlajak menaip sesuatu yang tidak wajar terhadapa 'leader' masing2.


9 HANYA ANDA SAHAJA YANG PALING PANDAI!

Arif mengenai apa yang diperkatakan memanglah baik, tapi jika anda ingin menunjukkan yang anda tu hebat serba-serbi, itu sudah dikira melampau. Sedar tak dalam anda ingin membuktikan kehebatan anda tu, anda telah pun mengetepikan idea daripada rakan yang lain sehinggakan mereka jelak melihat kelibat anda.Tak payah lah sampai tak beri idea langsung, tapi gunakan kebijaksaan itu untuk menggalakkan jugak idea daripada rakan yang lain supaya idea masing-masing dapat berkembang dan terus maju.


8 CERITA PERIBADI TAK SEMUANYA PERLU DIKONGSI

Bila kita menceritakan tentang maklumat peribadi kita kepada orang lain secara terperinci juga akan menyebabkan orang lain rasa meluat dengan kita. Setiap orang ada masalah sendiri, dengan apa yang korang cerita, mereka akan rasa muak untuk fikirkan masalah peribadi orang lain bertambah pula dengan masalah sendiri.


7 ANDA PEMALAS !

Siapa la yang suka dengan rakan sekerja yang pemalas kan ? Sikap macam ni memang sangat2 membebankan orang lain dalam 'team member' bila terpaksa menggandakan usaha dan bekerja dengan lebih kuat disebabkan oleh rakan sekerja yang pemalas seperti korang.


6 MENCEMARI UDARA DENGAN BAU MAKANAN

Ada tak korang pernah buat perangai macam ni ? Misalnya, semasa di tempat kerja. Bila tiba je masa 'lunch', macam-macam bau je dalam ofis tu dengan bau makanan seperti kari la ataupun sambal belacan ke kan . Tak ke mengjengkelkan rakan sekerja yang lain ? Apa lah salah nya kalau makan di kedai makan. Tambah-tambah kalau kerja di 'kiosk' ke , lagilah akan membuatkan customer macam malas nak lepak dekat kedai tu disebabkan bau makanan yang sampai menusuk hidung.


5 SUKA TIKAM BELAKANG 'BACKSTABBER'

Korang mesti tak nak dibencii orang kan? So jangan sesekali mengambil kesempatan terhadap usaha dan idea orang lain. Bemain politik pejabat, AWAS ! Jangan sampai menciplak dan mendakwa usaha rakan sekerja lain datangnya daripada korang. Sikap tikam belakang ini boleh menyebabkan anda lebih dibenci.


4  KRITIKAL DAN SUKA MENGHAKIMI

Kiranya anda bersikap kritikal dan menghakimi idea orang lain, secara beransur2 ramai yang tidak selesa berkongsi perkara dihadapan atau bersama anda. Kritkan perlu membina dan bukan meruntuhkan.


3 SUKA BUAT BISING

Suka menyanyi, mengetuk meja, menggoyankan kaki, bercakap dengan kuat. Jika ini adalah antara tabiat korang kat ofis, cepat-cepat la berubah ye.Tahu tak benda-benda macam ni boleh mengganggu konsentrasi rakan sekerja yang lain.


2 TIDAK BERADAB

Budi bahasa budaya kita. Bekerja dengan penuh etika yang hormat orang lain sepertimana korang nak orang lain hormat pada korang. Seringlah berterima kasih dan ucapkanlah salam.


1 TIDAK MENEPATI MASA

Inilah salah satu lagi sikap yang paling 'kritikal' dan paling dibenci walau sesiapapun. Hanya kerana korang sorang, habis mesyuarat terpaksa dilewatkan dan orang lain terpaksa mensia-siakan masa mereka kerana menunggu kehadiran korang tu. Tolonglah hormat masa rakan sekerja korang kalau tak nak diorang benci korang ye.

Itu lah 10 carta yang korang harus nilai . Ada tak antara sikap di atas tu yang merupakan sikap korang ? Kalau ada, tolong lah ubah sikap sebegini yang mungkin banyak menyusahkan orang lain. Itu pun kalau korang tak nak dibenci lah kan . Kalau nak orang lain benci korang, TRY lah cuba semua title yang dibincangkan kat atas ni. hahahhaha ...

Sumber diolah daripada : Majalah Nur :p


 
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

15 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
agen bola
AUTHOR
May 16, 2015 at 6:06 PM delete

wah , makasih ya lyssa infonya , menarik sekali postingannya

avatar
May 20, 2015 at 11:56 PM delete

betullah tak semua org perfect .. jangan rasa kita ni perfect ,, kdg2 ada org tu diam ja nmpk selekeh rupanya dialah plgkap diri kita

avatar
Unknown
AUTHOR
May 21, 2015 at 5:48 PM delete

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

avatar
Unknown
AUTHOR
May 30, 2015 at 5:11 PM delete

http://amazing-tm5.blogspot.com/
sila tengok dan lihat
TERBAIK

avatar
nini
AUTHOR
June 1, 2015 at 10:37 AM delete

Yerp.....dlu masa chat pernah guna all huruf besar sampai chatters tanya..marah ke...and baru tahu penggunaan huruf besar tu menggambarkan perasaan marah..hihi

avatar
June 11, 2015 at 9:21 AM delete

info yang sangat menarik..tq for sharing sis :)

avatar
S2_Onestar
AUTHOR
June 14, 2015 at 4:58 AM delete

HI LISA .NAK TANYA .MACAM MANA TOTURIAL NAK MASUKKAN LAGU DALAM BLOG?CUZ I DAH GUNA ALL YOUR TOTURIAL BEFORE TAPI DAH XJADI LAH.

avatar
June 17, 2015 at 10:07 AM delete


HAI... KAMI PEMBEKAL JENAMA RICOH... KAMI ADA BUAT PROMOSI MESIN FOTOSTATE BERWARNA DENGAN HARGA MURAH RM 2350.00. CEPAT BELI SEBELUM KAMI KEHABISAN STOK !!! :)

http://tidycopier.blogspot.com/2015/06/mesin-photostate-berwarna-murah-dan.html

avatar
June 18, 2015 at 4:15 PM delete

HAI, BLOGGER... :)
!!!! PROMOSI !!!! ADAN SEDANG MENCARI MESIN FOTOSTAT UNTUK DISEWA ????
KAMI ADA !!!!

LAWATILAH LAMAN BLOGSPOT KAMI
http://tidycopier.blogspot.com/2015/06/rental-photostate-machine-rm-5800-only.html

avatar
Unknown
AUTHOR
June 18, 2015 at 9:03 PM delete

Asslamualaikum semua jangan salah faham ini bukan spam cuma saya nak promo jadi

member/blogger di Blog Gagahboro.Sesiapa yang berminat untuk mendaftar dan menulis di

blog itu anda boleh daftar disini http://wp.me/P6iUbz-5U .Anda sudah mudah tidak perlu

daftar blog di blogspot.Tolong semua saya harap anda tidak lepaskan peluang ini tau

#daftarjadiblogger #belumcubabelumtahu #dahcubataknakkeluar

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon