Apa Itu Cinta ♥ Tahu Ke ?

Gadis Kidal Berceloteh...
16/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v



Apa itu CINTA???

Tentu ramai yg belum tahu apa itu makna CINTA.. Jadi mari kita dengar penjelasan CINTA yg didefinisikan oleh Ustaz Kazim Elias.. Jom dengar.. Sebelum tu , sila tekan pause di bahagian atas kiri blog ini . Terima Kasih :)








Berikut kata2 Ustaz Kazim spt dlm video:-


Apa itu Cinta...???

"Cinta adalah 2 Hati menjadi 1. Dua orang Hati Satu"
Itulah dinamakan CINTA..
Setiap manusia ada perasaan Cinta. Jadi Cinta adalah perasaan yang telah Allah kurniakan kepada setiap manusia.
Kita tidak boleh halang seseorang jatuh Cinta, tapi kita cuma boleh bimbing Cinta itu ke arah kebaikan. Cinta itu mestilah bersih dan murni. Jangan cemari Cinta dengan perkara yang cemar dan dosa. Selalunya Cinta itu akan berakhir dengan perkahwinan.
Tetapi cinta itu juga sebenarnya ialah tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan.

Contohnya:
"Tipah Abang sayang kamu, Abang cinta pada kamu, tapi Tipah Abang nak bagitau pada kamu, Mak Abang tak suka pada kamu"
"Sebab apa Abang"
"Entahlah Tipah, mungkin kamu tak reti masak Tom Yam" sebab itu Mak Abang tak suka pada kamu.. Mak Abang berkeras tak bagi kita kahwin, Abang dah usaha berbagai cara tapi Mak Abang tetap tak bagi kita kahwin..
"Abang takut kalau kita kahwin nanti Tipah kena siksa dengan Mak, Tipah kena pulau dengan Mak, hidup Tipah akan sengsara kalau Abang kahwin dengan Tipah. Oleh sebab Abang CINTA pada Tipah Abang tak mau Tipah hidup susah dan menderita, jadi tak jadilah kita kahwin Tipah."

Haa.. Itulah dinamakan CINTA..

"Kenapa kamu tak kahwin dengan Tipah Man?"
"Aku tak kahwin dengan dia sebab aku Cintakan dia..
"Hai.. Kalau Cinta kena la kahwin"
"Tak..! Aku takut kalau aku kahwin dengan dia Mak aku seterika dia, mak aku belasah dia.. Dia akan menderita jika dia kahwin dengan aku."

Aku tak mau kahwin sebab itulah..
Adakah kamu nak tengok isteri yang kamu sayang diperlakukan sedemikian? Jadi, kalau kamu cinta kepada dia bukan setakat kamu bagi senang kepada dia, malah mak bapak kamu pun bagi senang kepada dia. Tapi kalau kamu sorang bagi senang kepada dia, mak bapak kamu tak boleh terima dia, dan mereka akan menyiksa jiwa raga dia nanti. Jadi, kalau mcam tu tak payah la kahwin.
Itulah dinamakan CINTA.



Amacam ? Dah tahu apa itu cinta ? Err . Lyssa pun baru tahu , 107 saat lepas . Wkakaka :)


Cintailah pada yang Maha Esa :)

 
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

19 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
Christie V
AUTHOR
January 16, 2012 at 5:52 PM delete

Lyssa punya cth tu x blh pakai la.. Ada ke ptut gara2 x pndai msak tom yam,mak dia trus x suka plak? Hahahaha.. Ada2 je lah Lyssa ni. xD *1st time drop komen utk Lyssa,tau x? hehe*

avatar
2EV1
AUTHOR
January 16, 2012 at 5:55 PM delete

hehe , baca sini :)
family kite memang minat kat ustaz nie --'

avatar
ajashar
AUTHOR
January 16, 2012 at 6:01 PM delete

video tak ley play!:(

bdw, nice entry, cinta memerlukan pengorbanan..!

tapi, kalau xley kawen- xde jodoh..cinta separuh jalan..(^__^)..

yg penting , cinta pada yg esa..

avatar
kewchik
AUTHOR
January 16, 2012 at 6:18 PM delete

Sy geti masak tomyam ^^,

avatar
BestFriend
AUTHOR
January 16, 2012 at 6:24 PM delete

Hee.. :3

Saya tag akak : http://afiqah2002.blogspot.com/2012/01/first-giveaway-by-butik-fiqra.html

avatar
January 16, 2012 at 6:26 PM delete

hehe. cinta sgt kat Tipah

blog ni best!

avatar
January 16, 2012 at 6:34 PM delete

hehe..x pndai msak tom yam..lwak lar lyssa..XD

avatar
CiK FizA
AUTHOR
January 16, 2012 at 6:54 PM delete

tengs sbb share~ Hee. suka ustaz kazim nie. bestt :)

avatar
January 16, 2012 at 7:05 PM delete

betul tu..kalau kite cintakan orang tu, kite akan buat yg terbaek dan diredhai oleh Allah untuk die..

p/s: best dengar ceramah dari Ustaz ni.. =.=

avatar
Hotz Mumma
AUTHOR
January 17, 2012 at 12:19 AM delete

wow..ustaz kazim..my favaorite..org perak nie...kalau dgr ceramah nyer mmg tak kering gusi ketawa..ustaz yg funny dan humir..mmg tak boring...k.hotz ada semua koleksi cd ceramah ustaz ni..best sgt2....www.azrulin.blogspot.com..

avatar
Atiqah Wadiah
AUTHOR
January 17, 2012 at 8:21 AM delete

cinta tu x semestinya harus memiliki :)

avatar
Boni JLL3
AUTHOR
January 17, 2012 at 10:11 AM delete

hurm...entahlah..dah lupa macam mane rasanya perasaan cinta tu..hahaha..

avatar
January 23, 2012 at 5:29 PM delete

ASSALAMMUALAIKUM:)

xbole ke nk share kt blog??huu

avatar

Google+ Followers