Home
tutorial
Tips-Tips

08 January 2012

Nak Buat Apa Pun , Hati Mesti Ikhlas ....

Gadis Kidal Berceloteh...
08/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v





Adakah ini pertama kali saya update di tengah pagi buta ? Opps* Oh . Tidak ! Tidak sama sekali . Pernah lah jugak even tak selalu . Tapi ntah kenapa hari ni jari jemari Lyssa yang lemah gemalai ni (kononnyaa) tiba-tiba rasa nak menaip pulak . hewhehwhew .


Ok . Tonight ! "Nak Buat Apa Pun , Hati Mesti Ikhlas".. Ye tak ? Memang ramai yang selalu berkata demikian . Kalau tak ikhlas memang rugi lah kan apa yang kita lakukan sebab bukan dapat apa -apa pun . Kalau nak tolong orang ke , nak derma ke hape .. Semua tu kena ikhlas . Nak tunggu ikhlas ? Bila masanya kan ?


Ikhlas tu bukannya boleh datang macam tu je . Ikhlas haruslah dipupuk , diasuh , dibimbing denga praktikal yang dimulakan dengan perkara yang terkecil terlebih dahulu . 

Ada yang cakap :

"Nah , ambik ni . Saya ikhlas bagi ni .."


Tapi dalam hati orang tu ? Siapa tahu .. ? Nak cakap menggunakan mulut memang mudah . Tapi hati tu .. mengharapkan balasan . Ah (!) Ataupun situasi sebegini :


"Saya tolong sehabis ikhlas ni . Terimalah.." 

Lepas tu ? Ungkit sana sini . Benda - benda yang lepas diungkitkan lagi . Ikhlas ape macam tu ? Haishh . Manusia .. Manusia ..




So macam mana nak buat sesuatu benda tu dengan ikhlas ? Tak kan nak tunggu ikhlas tu ada baru terhegeh - hegeh nak bersedekah . Baru tercungap-cungap nak nolong orang ?


Jadi ? Seperti yang Lyssa perkatakan tadi , nak ikhlas perlu dipupuk dan dibimbing . Bermula dari bawah . Perkara kecil .  Waktu kecik - kecik korang pernah tak pergi pasar malam . Then , ada orang mintak sedekah . Walaupun RM 0.10 korang mintak jugak dekat ayah korang nak sedekah dekat yang memerlukan kan ? Lyssa pernah tau time kechik - kechik dulu . 


"Abah .. Abah .. Nak sposen ! Nak bagi dekat pakcik tu . Kesian kat dia"...




Haa . Bermula dari situ .. Lama kelamaan kita akan terbiasa dan terlatih untuk melakukan apa sahaja dengan hati yang ikhlas . Tak kira lah dalam aspek apa - apa pun . Solat . Sedekah . Tolong orang . InsyaAllah ~ Dengan izin Allah . Nak buat apa pun hati dalam keadaan ikhlas.


Contoh lah kita tak pandai nak masak nihh . Tapi teringin nak belajar . Mula - mula memang lar tak reti . Kalau tak mencuba , sampai bila-bila pun tak reti . Ye tak ? Bila mula - mula mesti rasa letih . Nak buat itu ini  . Nak kemas sana sini . Jika dilakukan berterusan . Hasilnya ? Fuhh . Mengancam kan ? hewhewhew .  


Memang lah tak ada siapa yang perfect pun .  Lyssa akui tu . Macam lah Lyssa ni ikhlas sentiasa . Kadang - kadang tak jugak . Tengok keadaan . Ye la . Lagipun , Lyssa pun dalam proses untuk memperbaiki diri menjadi Hamba Allah dalam erti yang dikehendaki oleh Allah dan RasulNya. So , sama - sama lah kita berubah ke arah kebaikan ^^


Sekian :)
 

34 000 orang Pengomen Terhebat !!:

cik zera said...

nice entry... luv it kak lyssa,,, hehe

Bee Shawal said...

entri yang menarik sekali..thank you cik lyssa..for sharing

Ibnu isa said...

(out topik sikit) thanks sifu.. *walaupun muda dari aku*.. banyak dah belajar dari tuto lyyssa.. sudi2 singgah lah tgk ank didik mu ini.. hee boleh komen mane yang patut =)

lurvlolipop said...

uwwaahh !
sedehh :'( nyerr
tp, suke2x bce penuh dgn mkna :)

azrie's wifey said...

betul tu kakak lysaa :)

Norfaidatul Akma said...

Lyssa, betul2~ ikhlas tu penting dalam hidup kite... kalau mengharapkan balasan semata-mata?? xusah lah kan....

good entry pagi2 camnie hihi.. motivasi diri~

Thanks 4 all the tutoriaL~
I'll always be your fans~
xoxo...

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

betul tu lysa..huhu lame xsinggah blog awek cun nim hehe

nur salwani said...

yeahh keikhlasan itu pentingg =) setuju =)

... Wafa Awla ... said...

hem ... betul tu . Kalau kita ikhlas , tuhan akan balas dengan lebih balik. what u give, u get back :)

Nana Kim said...

hey,chuhh

dear yayah said...

nice entry ^^

Lady Milo said...

keikhlas memang susah nak cari zaman sekarang ... (-_-)

Aishah Aminuddin said...

yup setuju! perlulah ikhlas if nak bwat sesuatu kan ;)

@Lyssa, i daa follow you :)

!~ Dolly Auliya ~! said...

hati mesti ikhlas baru hidup hepi... wink wink ^^

miss de n'ain said...

terbaik.... ikhlas menulis x susah orang membaca..

Avril XD said...

:) Semua memang kena ikhlas

Miss Lovouis said...

Yup , that's right sys . =>
Peace n_n

ZamryG said...

pernah dulu buat perkara seikhlas ati, tpi org beranggapan lain la pulak...teringat satu pepatah "buat baik berpadah2, buat jahat jangan sekali"...

wani elisya said...

assalamualaikum kak lyssa yg comel !! urm ! boleyh saye tnye ?? kenape eh bile tutorial tuh kene buat dkat edit HTML .. berjam - 2 nk kene tggu .. ?? knp eh ??

capt. keon alhan said...

ikhlas ni susah nak nilai...tp mmg ye kita kena sntiasa ikhlaskan hati dalam stiap prbuatan.& bukan tu je,kita kne ikhlas trma setiap apa yg trjdi pada diri kita...

Nadia said...

betol tu. hati mesti ikhlas :D

::WafaIrdina:: said...

betol 2...wtp pun blaja lar tuk ikhlas...
bukan kerna keterpaksaan...
bile kiter wt nge ikhlas..
baru lar hati kita akan puas..^^

A'ishah Kamaludin said...

buat sesuatu kerana Allah=ikhlas

buat sesuatu kerana manusia=nak riya' je tu

misshannajr said...

so true :)

nini said...

yeah,,,,ikhlas tu penting...baru hasil mannntoppppp -=D

Muna rahimah said...

Betul tu ! muna sokong kak lyssa :)

blogger wawa... said...

bestnyer rngk blog nie kan...entry pon best2....

thaqibzaki said...

Ikhlas itu sukar dinilai. Tapi bila seseorang itu ikhlas, keikhlasan itu dapat dirasai. ye tak? :)

sabry oppa said...

nice~~

Azhafizah[フィザ] said...

yang penting niat..niat kena ikhlas ^__^

fieyona raias said...

suke entry nih :)

Boni JLL3 said...

hehe..jari jemari lemah gemalai ek?hahaha..tu yang sy suka tu.heh heh

Ckin Kembaq said...

Betul..bila dah biasa nanti ok la tu..akan jadi habit.. ^_^

dyabunga said...

betul tu..hati kena ikhlas..tak kisah apa yg kita buat.. kalau derma brg pun kne ikhlas jgn lh smpai minta blik..btl x??