Nak Buat Apa Pun , Hati Mesti Ikhlas ....

Gadis Kidal Berceloteh...
08/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v





Adakah ini pertama kali saya update di tengah pagi buta ? Opps* Oh . Tidak ! Tidak sama sekali . Pernah lah jugak even tak selalu . Tapi ntah kenapa hari ni jari jemari Lyssa yang lemah gemalai ni (kononnyaa) tiba-tiba rasa nak menaip pulak . hewhehwhew .


Ok . Tonight ! "Nak Buat Apa Pun , Hati Mesti Ikhlas".. Ye tak ? Memang ramai yang selalu berkata demikian . Kalau tak ikhlas memang rugi lah kan apa yang kita lakukan sebab bukan dapat apa -apa pun . Kalau nak tolong orang ke , nak derma ke hape .. Semua tu kena ikhlas . Nak tunggu ikhlas ? Bila masanya kan ?


Ikhlas tu bukannya boleh datang macam tu je . Ikhlas haruslah dipupuk , diasuh , dibimbing denga praktikal yang dimulakan dengan perkara yang terkecil terlebih dahulu . 

Ada yang cakap :

"Nah , ambik ni . Saya ikhlas bagi ni .."


Tapi dalam hati orang tu ? Siapa tahu .. ? Nak cakap menggunakan mulut memang mudah . Tapi hati tu .. mengharapkan balasan . Ah (!) Ataupun situasi sebegini :


"Saya tolong sehabis ikhlas ni . Terimalah.." 

Lepas tu ? Ungkit sana sini . Benda - benda yang lepas diungkitkan lagi . Ikhlas ape macam tu ? Haishh . Manusia .. Manusia ..




So macam mana nak buat sesuatu benda tu dengan ikhlas ? Tak kan nak tunggu ikhlas tu ada baru terhegeh - hegeh nak bersedekah . Baru tercungap-cungap nak nolong orang ?


Jadi ? Seperti yang Lyssa perkatakan tadi , nak ikhlas perlu dipupuk dan dibimbing . Bermula dari bawah . Perkara kecil .  Waktu kecik - kecik korang pernah tak pergi pasar malam . Then , ada orang mintak sedekah . Walaupun RM 0.10 korang mintak jugak dekat ayah korang nak sedekah dekat yang memerlukan kan ? Lyssa pernah tau time kechik - kechik dulu . 


"Abah .. Abah .. Nak sposen ! Nak bagi dekat pakcik tu . Kesian kat dia"...




Haa . Bermula dari situ .. Lama kelamaan kita akan terbiasa dan terlatih untuk melakukan apa sahaja dengan hati yang ikhlas . Tak kira lah dalam aspek apa - apa pun . Solat . Sedekah . Tolong orang . InsyaAllah ~ Dengan izin Allah . Nak buat apa pun hati dalam keadaan ikhlas.


Contoh lah kita tak pandai nak masak nihh . Tapi teringin nak belajar . Mula - mula memang lar tak reti . Kalau tak mencuba , sampai bila-bila pun tak reti . Ye tak ? Bila mula - mula mesti rasa letih . Nak buat itu ini  . Nak kemas sana sini . Jika dilakukan berterusan . Hasilnya ? Fuhh . Mengancam kan ? hewhewhew .  


Memang lah tak ada siapa yang perfect pun .  Lyssa akui tu . Macam lah Lyssa ni ikhlas sentiasa . Kadang - kadang tak jugak . Tengok keadaan . Ye la . Lagipun , Lyssa pun dalam proses untuk memperbaiki diri menjadi Hamba Allah dalam erti yang dikehendaki oleh Allah dan RasulNya. So , sama - sama lah kita berubah ke arah kebaikan ^^


Sekian :)
 
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

34 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
cik zera
AUTHOR
January 8, 2012 at 1:36 AM delete

nice entry... luv it kak lyssa,,, hehe

avatar
Bee Shawal
AUTHOR
January 8, 2012 at 1:39 AM delete

entri yang menarik sekali..thank you cik lyssa..for sharing

avatar
Ibnu isa
AUTHOR
January 8, 2012 at 1:40 AM delete

(out topik sikit) thanks sifu.. *walaupun muda dari aku*.. banyak dah belajar dari tuto lyyssa.. sudi2 singgah lah tgk ank didik mu ini.. hee boleh komen mane yang patut =)

avatar
lurvlolipop
AUTHOR
January 8, 2012 at 1:40 AM delete

uwwaahh !
sedehh :'( nyerr
tp, suke2x bce penuh dgn mkna :)

avatar
azrie's wifey
AUTHOR
January 8, 2012 at 1:46 AM delete

betul tu kakak lysaa :)

avatar
January 8, 2012 at 1:47 AM delete

Lyssa, betul2~ ikhlas tu penting dalam hidup kite... kalau mengharapkan balasan semata-mata?? xusah lah kan....

good entry pagi2 camnie hihi.. motivasi diri~

Thanks 4 all the tutoriaL~
I'll always be your fans~
xoxo...

avatar
January 8, 2012 at 1:48 AM delete

betul tu lysa..huhu lame xsinggah blog awek cun nim hehe

avatar
nur salwani
AUTHOR
January 8, 2012 at 1:52 AM delete

yeahh keikhlasan itu pentingg =) setuju =)

avatar
January 8, 2012 at 2:07 AM delete

hem ... betul tu . Kalau kita ikhlas , tuhan akan balas dengan lebih balik. what u give, u get back :)

avatar
Lady Milo
AUTHOR
January 8, 2012 at 2:36 AM delete

keikhlas memang susah nak cari zaman sekarang ... (-_-)

avatar
January 8, 2012 at 2:37 AM delete

yup setuju! perlulah ikhlas if nak bwat sesuatu kan ;)

@Lyssa, i daa follow you :)

avatar
January 8, 2012 at 2:43 AM delete

hati mesti ikhlas baru hidup hepi... wink wink ^^

avatar
miss de n'ain
AUTHOR
January 8, 2012 at 2:44 AM delete

terbaik.... ikhlas menulis x susah orang membaca..

avatar
Avril XD
AUTHOR
January 8, 2012 at 2:52 AM delete

:) Semua memang kena ikhlas

avatar
Miss Lovouis
AUTHOR
January 8, 2012 at 2:59 AM delete

Yup , that's right sys . =>
Peace n_n

avatar
ZamryG
AUTHOR
January 8, 2012 at 3:16 AM delete

pernah dulu buat perkara seikhlas ati, tpi org beranggapan lain la pulak...teringat satu pepatah "buat baik berpadah2, buat jahat jangan sekali"...

avatar
wani elisya
AUTHOR
January 8, 2012 at 3:22 AM delete

assalamualaikum kak lyssa yg comel !! urm ! boleyh saye tnye ?? kenape eh bile tutorial tuh kene buat dkat edit HTML .. berjam - 2 nk kene tggu .. ?? knp eh ??

avatar
January 8, 2012 at 4:38 AM delete

ikhlas ni susah nak nilai...tp mmg ye kita kena sntiasa ikhlaskan hati dalam stiap prbuatan.& bukan tu je,kita kne ikhlas trma setiap apa yg trjdi pada diri kita...

avatar
Nadia
AUTHOR
January 8, 2012 at 5:18 AM delete

betol tu. hati mesti ikhlas :D

avatar
January 8, 2012 at 7:06 AM delete

betol 2...wtp pun blaja lar tuk ikhlas...
bukan kerna keterpaksaan...
bile kiter wt nge ikhlas..
baru lar hati kita akan puas..^^

avatar
January 8, 2012 at 7:43 AM delete

buat sesuatu kerana Allah=ikhlas

buat sesuatu kerana manusia=nak riya' je tu

avatar
nini
AUTHOR
January 8, 2012 at 8:34 AM delete

yeah,,,,ikhlas tu penting...baru hasil mannntoppppp -=D

avatar
Muna rahimah
AUTHOR
January 8, 2012 at 8:56 AM delete

Betul tu ! muna sokong kak lyssa :)

avatar
January 8, 2012 at 9:29 AM delete

bestnyer rngk blog nie kan...entry pon best2....

avatar
thaqibzaki
AUTHOR
January 8, 2012 at 9:47 AM delete

Ikhlas itu sukar dinilai. Tapi bila seseorang itu ikhlas, keikhlasan itu dapat dirasai. ye tak? :)

avatar
January 8, 2012 at 12:00 PM delete

yang penting niat..niat kena ikhlas ^__^

avatar
Boni JLL3
AUTHOR
January 8, 2012 at 2:54 PM delete

hehe..jari jemari lemah gemalai ek?hahaha..tu yang sy suka tu.heh heh

avatar
Ckin Kembaq
AUTHOR
January 8, 2012 at 4:37 PM delete

Betul..bila dah biasa nanti ok la tu..akan jadi habit.. ^_^

avatar
dyabunga
AUTHOR
January 8, 2012 at 10:39 PM delete

betul tu..hati kena ikhlas..tak kisah apa yg kita buat.. kalau derma brg pun kne ikhlas jgn lh smpai minta blik..btl x??

avatar

Google+ Followers