Home
tutorial
Tips-Tips

14 January 2012

Walau Diramas , Walau Direnyuk , Walau Dilenyek , Ianya Tetap Berharga !!

Gadis Kidal Berceloteh...
14/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v 


Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik. Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin :

“Siapa yang nak duit ini?”. Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat. 

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”
Dia berdiri mendekati hadirin . Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk. Lalu bertanya lagi : 
“Siapa yang masih mahu duit ini?” Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.
“Baiklah,” jawabnya, 
“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”
Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.
 “OK, sekarang masih ada yang berminat?”. Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.
Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..
Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.
 
Copy from : My lil brother's facebook . Thumbs up (!)

32 000 orang Pengomen Terhebat !!:

Meyya Bella said...

Nice entry kak . terharu Meyya :D

Amiera Ellysha said...

huhu ~ thumbs up to akk lyssa .!!

Zainina Damia said...

Nice woooo :D

Rozuan Ismail said...

wah,analogi yg bagus dari lyssa

nur amylia said...

waaaa .. . best la !! ^_^

♥ Miss Aliya ♥ said...

betol tuhh :)

'Muhammad Zarif said...

wahh terbaikk lhh cara dy mcm tu . isi mndalam ;))

Nadia said...

seronoknyer baca n3 ni ..

Afifah Hayati said...

pandai akak

syamsid dhuha said...

hohoohhoho . nice jugak ni . ahaa

apix said...

wau .. serius ! memang tersentuh dengan bantuan lagu yang memang gler touching ..! nice entri ..

Azhafizah[フィザ] said...

ye,hargai diri ^__^

♥Ateyn Sweety♥ said...

yeah ! that right ! (Y) ;D

!~ Dolly Auliya ~! said...

thumbs up dear ! hargai peluang yg Allah bagi. peace ^^

Polskahackrew said...

terbaek.. 4 thumb up(termasuk thumb kaki) ('',)

fiqah hamed said...

setuju dengan entrry nie..
nice entry sis

dyabunga said...

entry yang menari lyssa.. :D

Amani◕‿◕ said...

Nak RM100 tuuu!! Susah nk dpt.. Ekeke~
BTW, Alhamdulillah.. Same2 lh kite muhasabah diri.. Dunia semakin tua dan tua dan tua..

NazihahRazak said...

gempak bhai... entry nie...

Nisa Sayakinie said...

kak lyssa, nisa copy entry ni keyh. nak post dkt efbie :) btw nice entry.

twinkle twinkle said...

indah sekali analoginyaa

mselim3 said...

Tajuk gempak...follower pn gempak...
siapa setuju angkat tangan....

UNTUK INGATAN KITA BERSAMA :
"Allah tidak memandang kepada rupa paras kamu, atau harta kamu...tetapi Allah hanya memandang kepada iman dan takwa kamu kepadaNYA...."

crunchycookies said...

slm,
suke entry nie,byk maknenye..time ksh sbb bg a good n nice post..:)

nasha sanza said...

akak suka entry nie lyssa..jadi semangat leas baca!

Cik Eiyra said...

kak lyssa saya tag kamu http://rasacintasaya.blogspot.com/2012/01/contest-awek-hot-2012.html

EYFAalias said...

jyeah! thumbs up! ^^

frogie said...

thumbs up.like it.
:)

Eein Azryn said...

suka entry ni. ^___^

Syaifuddin said...

haha
buat entri pasal sy pulak :D

nurul liyana said...

best la kak lyssa...bagus!!

Ain GreenChubby said...

nice n3...i like..i done follow blog lysa..bco i minat sgt2 dgn blog lysa..byk bnda mnarik yg ada..bleh tak lysa follow www.akugadistembam.blogspot.com ??please..i nak rmai follower mcm lysa..tp cm mne eh??jom la visit blog i and bg la komen k..i bru dlm blog2 ny..thanks.. ;)

Boyz_ed said...

WOw ! Bgosnya entri nie Kak Lyssa . =)