Walau Diramas , Walau Direnyuk , Walau Dilenyek , Ianya Tetap Berharga !!

Gadis Kidal Berceloteh...
14/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v 


Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik. Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin :

“Siapa yang nak duit ini?”. Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat. 

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”
Dia berdiri mendekati hadirin . Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk. Lalu bertanya lagi : 
“Siapa yang masih mahu duit ini?” Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.
“Baiklah,” jawabnya, 
“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”
Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.
 “OK, sekarang masih ada yang berminat?”. Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.
Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..
Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.
 
Copy from : My lil brother's facebook . Thumbs up (!)
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

32 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
Meyya Bella
AUTHOR
January 14, 2012 at 4:36 PM delete

Nice entry kak . terharu Meyya :D

avatar
January 14, 2012 at 4:38 PM delete

huhu ~ thumbs up to akk lyssa .!!

avatar
Rozuan Ismail
AUTHOR
January 14, 2012 at 4:38 PM delete

wah,analogi yg bagus dari lyssa

avatar
nur amylia
AUTHOR
January 14, 2012 at 4:41 PM delete

waaaa .. . best la !! ^_^

avatar
January 14, 2012 at 4:42 PM delete

wahh terbaikk lhh cara dy mcm tu . isi mndalam ;))

avatar
Nadia
AUTHOR
January 14, 2012 at 4:42 PM delete

seronoknyer baca n3 ni ..

avatar
syamsid dhuha
AUTHOR
January 14, 2012 at 4:52 PM delete

hohoohhoho . nice jugak ni . ahaa

avatar
apix
AUTHOR
January 14, 2012 at 4:56 PM delete

wau .. serius ! memang tersentuh dengan bantuan lagu yang memang gler touching ..! nice entri ..

avatar
January 14, 2012 at 5:28 PM delete

thumbs up dear ! hargai peluang yg Allah bagi. peace ^^

avatar
Polskahackrew
AUTHOR
January 14, 2012 at 5:36 PM delete

terbaek.. 4 thumb up(termasuk thumb kaki) ('',)

avatar
fiqah hamed
AUTHOR
January 14, 2012 at 5:56 PM delete

setuju dengan entrry nie..
nice entry sis

avatar
dyabunga
AUTHOR
January 14, 2012 at 6:05 PM delete

entry yang menari lyssa.. :D

avatar
January 14, 2012 at 6:12 PM delete

Nak RM100 tuuu!! Susah nk dpt.. Ekeke~
BTW, Alhamdulillah.. Same2 lh kite muhasabah diri.. Dunia semakin tua dan tua dan tua..

avatar
NazihahRazak
AUTHOR
January 14, 2012 at 6:55 PM delete

gempak bhai... entry nie...

avatar
January 14, 2012 at 7:42 PM delete

kak lyssa, nisa copy entry ni keyh. nak post dkt efbie :) btw nice entry.

avatar
mselim3
AUTHOR
January 14, 2012 at 8:21 PM delete

Tajuk gempak...follower pn gempak...
siapa setuju angkat tangan....

UNTUK INGATAN KITA BERSAMA :
"Allah tidak memandang kepada rupa paras kamu, atau harta kamu...tetapi Allah hanya memandang kepada iman dan takwa kamu kepadaNYA...."

avatar
January 14, 2012 at 8:25 PM delete

slm,
suke entry nie,byk maknenye..time ksh sbb bg a good n nice post..:)

avatar
nasha sanza
AUTHOR
January 14, 2012 at 9:46 PM delete

akak suka entry nie lyssa..jadi semangat leas baca!

avatar
Cik Eiyra
AUTHOR
January 14, 2012 at 10:30 PM delete

kak lyssa saya tag kamu http://rasacintasaya.blogspot.com/2012/01/contest-awek-hot-2012.html

avatar
frogie
AUTHOR
January 15, 2012 at 1:37 AM delete

thumbs up.like it.
:)

avatar
Syaifuddin
AUTHOR
January 15, 2012 at 10:29 AM delete

haha
buat entri pasal sy pulak :D

avatar
nurul liyana
AUTHOR
January 15, 2012 at 11:17 AM delete

best la kak lyssa...bagus!!

avatar
January 15, 2012 at 4:19 PM delete

nice n3...i like..i done follow blog lysa..bco i minat sgt2 dgn blog lysa..byk bnda mnarik yg ada..bleh tak lysa follow www.akugadistembam.blogspot.com ??please..i nak rmai follower mcm lysa..tp cm mne eh??jom la visit blog i and bg la komen k..i bru dlm blog2 ny..thanks.. ;)

avatar
Boyz_ed
AUTHOR
January 15, 2012 at 4:57 PM delete

WOw ! Bgosnya entri nie Kak Lyssa . =)

avatar

Google+ Followers