Home
tutorial
Tips-Tips

23 January 2012

Tips : 6 Cara Untuk Mengelakkan Kita Jadi Sombong

Gadis Kidal Berceloteh...
23/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v


Sumber : Google



Ehemm . Ehmm . Before ni , Lyssa ada buat satu entry .. Haa ENTRI INI lah .. Dalam entri tu ada Lyssa nyatakan tanda orang besifat sombong kan ? Aloohaa~


So , atas permintaan salah seoarang rakan blogger kita , sekarang Lyssa nak sampai cara supaya kita tidak sombong ? Macam mana nak mengelakkannya . Oh ! Apa guna kita sombong kan ? Siapa yang tak nak jadi sombong,  ikut je panduan yang digariskan oleh  imam Al-Ghazali di bawah .


1- Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita. Kerana kanak-kanak belum banyak melakukan dosa.

2- Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat kepada Allah SWT berbanding dengan kita.

3- Jika bertemu dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia lebih banyak ilmu yang dipelajari dan lebih banyak mengetahui berbanding dengan kita.

4- Apabila bertemu dengan orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka melakukan dosa dalam kejahilan. Sedangkan kita melakukan dosa dalam keadaan mengetahui.

5- Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia daripada mereka kerana mungkin disuatu hari nanti mereka akan insaf dan bertaubat atas kesalahan yang telah mereka lakukan.

6- Apabila bertemu dengan orang kafir, katakan di dalam hati bahawa mungkin suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh Allah SWT dan akan memeluk Islam, maka segala dosa mereka akan diampuni oleh Allah SWT.

 

p/s : Harap 6 Cara ni boleh mengelakkan korang daripada bersifat sombong (!)


34 000 orang Pengomen Terhebat !!:

Niel said...

wahh !
suke ENTRI ni,
NICE !

::dalilasyafira:: said...

Eheks . Betul tu :)

Fidas said...

tips yg amat berguna sekali . :)

Liya Zierah said...

Terbaikkk !!

Athirah said...

suka laa .. entry ni memang terbaik dari ladang . hehe :D

Eiqa Nur said...

TERIMA KASIH kak lyssa untuk tips ini..:)

Afifah Payne said...

Tips yg berguna! :D

Haziqah and atiQah said...

thanx coz share info yg bgune ni.. :)

Mr. Sepet said...

really nice thing to be shared . like . .

Twilleries said...

ambik drpd mjalah gen q ya? hehehe

Azhafizah[フィザ] said...

sama sama kita beramal ^__^

dia myra said...

entry yang baguss :)

dia myra said...

entry yang baguss :)

eeiyss said...

kitekan dah ada islam s guideline..itulah yang terbaik untuk kite apply dalam kehidupan..nice n3~

kiz said...

btol tu Lyssa.. sombong tak dapat apa pun..rugi adalah.

Schmoopiebunny said...

sukee!

Nur'ain Syifa said...

wow. awesome ;)

mushroom farah said...

^_^

Ummi_R❀salici❀us said...

thanks for sharing! :D

fara said...

wah, time ksih kak lyssa

L said...

like en3 nih.. huuu. bersedehana dalam hidup.. baru xsombong..=)

jom renung2kan sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

NighBerkz Ent said...

entry terbaek.. thanks...




http://nighberkz.blogspot.com

zubect said...

like this entry, ada positive message

✿Gucciey Lavender✿ said...

like like like . betul tu kak lyssa ... smtimes kita yang smbong pun , kite tak sedar .. haish ... good entri kak ^^

einaiskma said...

salam...terbaeeekkkk lyssa...

shera said...

bagus

Atin Tory said...

wah. betul semuenye >_<
ah atin nk share boleh ^_<

Aris Budiman said...

thnx kak lyssa bagi tips tu.. insyaAllah... sye akn gunekan nye..

MrS LoLiPoP said...

sangatt berGUNE .. :)

thankk kak Lyssa ..

Atiqah Wadiah said...

x moh sombong2..pesce ^^V

miza said...

spe rti hias bl0g ngn wt bi0data

nadya aryna said...

suka suka suka sgt sgt tips tu :)

zytda XD said...

Nice entry akak , Saya Copy erk ? nak sebarkan . TY ^^

cik ayuni said...

@thx for sharing lyssa