Tips : 6 Cara Untuk Mengelakkan Kita Jadi Sombong

Gadis Kidal Berceloteh...
23/01/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v


Sumber : Google



Ehemm . Ehmm . Before ni , Lyssa ada buat satu entry .. Haa ENTRI INI lah .. Dalam entri tu ada Lyssa nyatakan tanda orang besifat sombong kan ? Aloohaa~


So , atas permintaan salah seoarang rakan blogger kita , sekarang Lyssa nak sampai cara supaya kita tidak sombong ? Macam mana nak mengelakkannya . Oh ! Apa guna kita sombong kan ? Siapa yang tak nak jadi sombong,  ikut je panduan yang digariskan oleh  imam Al-Ghazali di bawah .


1- Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita. Kerana kanak-kanak belum banyak melakukan dosa.

2- Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat kepada Allah SWT berbanding dengan kita.

3- Jika bertemu dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia lebih banyak ilmu yang dipelajari dan lebih banyak mengetahui berbanding dengan kita.

4- Apabila bertemu dengan orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka melakukan dosa dalam kejahilan. Sedangkan kita melakukan dosa dalam keadaan mengetahui.

5- Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia daripada mereka kerana mungkin disuatu hari nanti mereka akan insaf dan bertaubat atas kesalahan yang telah mereka lakukan.

6- Apabila bertemu dengan orang kafir, katakan di dalam hati bahawa mungkin suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh Allah SWT dan akan memeluk Islam, maka segala dosa mereka akan diampuni oleh Allah SWT.

 

p/s : Harap 6 Cara ni boleh mengelakkan korang daripada bersifat sombong (!)

KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

34 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
Niel
AUTHOR
January 23, 2012 at 6:32 PM delete

wahh !
suke ENTRI ni,
NICE !

Reply
avatar
Fidas
AUTHOR
January 23, 2012 at 6:33 PM delete

tips yg amat berguna sekali . :)

Reply
avatar
Athirah
AUTHOR
January 23, 2012 at 6:40 PM delete

suka laa .. entry ni memang terbaik dari ladang . hehe :D

Reply
avatar
Eiqa Nur
AUTHOR
January 23, 2012 at 6:41 PM delete

TERIMA KASIH kak lyssa untuk tips ini..:)

Reply
avatar
January 23, 2012 at 6:53 PM delete

thanx coz share info yg bgune ni.. :)

Reply
avatar
Mr. Sepet
AUTHOR
January 23, 2012 at 6:54 PM delete

really nice thing to be shared . like . .

Reply
avatar
Twilleries
AUTHOR
January 23, 2012 at 6:56 PM delete

ambik drpd mjalah gen q ya? hehehe

Reply
avatar
eeiyss
AUTHOR
January 23, 2012 at 7:32 PM delete

kitekan dah ada islam s guideline..itulah yang terbaik untuk kite apply dalam kehidupan..nice n3~

Reply
avatar
kiz
AUTHOR
January 23, 2012 at 7:35 PM delete

btol tu Lyssa.. sombong tak dapat apa pun..rugi adalah.

Reply
avatar
fara
AUTHOR
January 23, 2012 at 8:46 PM delete

wah, time ksih kak lyssa

Reply
avatar
L
AUTHOR
January 23, 2012 at 8:50 PM delete

like en3 nih.. huuu. bersedehana dalam hidup.. baru xsombong..=)

jom renung2kan sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

Reply
avatar
NighBerkz Ent
AUTHOR
January 23, 2012 at 8:53 PM delete

entry terbaek.. thanks...




http://nighberkz.blogspot.com

Reply
avatar
zubect
AUTHOR
January 23, 2012 at 9:09 PM delete

like this entry, ada positive message

Reply
avatar
January 23, 2012 at 9:13 PM delete

like like like . betul tu kak lyssa ... smtimes kita yang smbong pun , kite tak sedar .. haish ... good entri kak ^^

Reply
avatar
einaiskma
AUTHOR
January 23, 2012 at 9:59 PM delete

salam...terbaeeekkkk lyssa...

Reply
avatar
Atin Tory
AUTHOR
January 23, 2012 at 10:58 PM delete

wah. betul semuenye >_<
ah atin nk share boleh ^_<

Reply
avatar
Aris Budiman
AUTHOR
January 23, 2012 at 11:10 PM delete

thnx kak lyssa bagi tips tu.. insyaAllah... sye akn gunekan nye..

Reply
avatar
MrS LoLiPoP
AUTHOR
January 24, 2012 at 9:24 AM delete

sangatt berGUNE .. :)

thankk kak Lyssa ..

Reply
avatar
Atiqah Wadiah
AUTHOR
January 24, 2012 at 10:48 AM delete

x moh sombong2..pesce ^^V

Reply
avatar
miza
AUTHOR
January 25, 2012 at 9:26 AM delete

spe rti hias bl0g ngn wt bi0data

Reply
avatar
nadya aryna
AUTHOR
January 25, 2012 at 1:32 PM delete

suka suka suka sgt sgt tips tu :)

Reply
avatar
zytda XD
AUTHOR
January 25, 2012 at 1:33 PM delete

Nice entry akak , Saya Copy erk ? nak sebarkan . TY ^^

Reply
avatar
cik ayuni
AUTHOR
January 29, 2012 at 1:38 PM delete

@thx for sharing lyssa

Reply
avatar