♥ Cara Rasulullah S.A.W Mengelak Dan Menyembuhkan

09/06/2012

.Assalamualaikum !
Peacee Yo(!) ^_^v




Ini hanyalah sekadar panduan untuk anda semua :)


♥ PENYEBAB ROSAKNYA BADAN 
Perkara yang menyebabkan rosaknya badan iaitu perasaan runsing,gelisah,lapar dan tidak tidur malam (bukan tujuan qiyamullail)

♥ MENERANGKAN PENGLIHATAN
Perkara yang boleh menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitu melihat pada warna hijau, melihat air yang mengalir, melihat orang/barang yang disayangi dan melihat buah-buahan (dedaun).

♥ MENGGELAPKAN PANDANGAN
Perkara yang boleh menggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpaalas(berkaki ayam), menyambut waktu pagi dengan wajah murka (masam),banyak menangis dan banyak membaca tulisan yang kecil-kecil.

♥ PENYEBAB WAJAH PUSAM (TIDAK BERSERI)
Perkara yang boleh menyebabkan wajah kelihatan kering (hilangcahaya)iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, banyak bertanya (bertanya bukan kerana ingin tahu) dan banyak berbuat dosa.

♥ PENYEBAB WAJAH BERSINAR
Perkara yang boleh menyebabkan wajah bersinar iaitu menjaga maruah , jujur , dermawan , membaca qur'an, sentiasa dalam wudhuk dan takwa . PERASAAN BENCI perkara yang menyebabkan kita dibenci iaitu perasaan sombong , dengki , berdusta dan suka mengadu domba.

♥ PERKARA YANG MENDATANGKAN REZEKI
Perkara yang boleh menyebabkan datangnya rezeki iaitu Qiyamullail (beribadah di waktu malam selepas tidur), banyak beristighfar di waktu sahur (sebelum masuk waktu subuh),! membaca surah Al-Waaqi'ah sebelum tidur, Solat sunat Dhuha, bersedekah dan berzikir di waktu pagi dan petang.

♥ PERKARA YANG MENYEKAT REZEKI
Perkara yang menyebabkan rezeki tersekat iaitu tidur di waktu pagi (selepas subuh), sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.

♥ LUPA DAN LEMBAB
Perkara yang boleh menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahaman iaitu sentiasa makan buah yang masam , tidur pada tengkuk (belakang kepala), hati sedih dan fikiran runsing.

♥ KEFAHAMAN DAN INGATAN
Perkara yang menyebabkan bertambahnya daya ingatan dan kefahaman iaitu kegembiraan hati , sedikit makan dan sedikit minum, mengawal makanan dengan sesuatu yang manis dan berlemak serta mengurangkan kelebihan yang memberatkan badan.


Petikan dari buku Cara Rasulullah SAW mengelak dan menyembuhkan penyakit .
(Disusun Oleh : Imam Ibnu Qaiyim) 

KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

21 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
nis
AUTHOR
June 9, 2012 at 8:33 PM delete

terima kasih sbb tulis entry yg berguna kak lyssa.

jemput ke blog. kalau ade masa tolong follow.

http://kpoppers-bloggers.blogspot.com

avatar
June 9, 2012 at 8:41 PM delete

Kak lyssa punyer entry memang best. :)

follow blog syer yer kalau ade kesempatan :D

http://kisahdetektifcomel.blogspot.com

avatar
-HIFASA-
AUTHOR
June 9, 2012 at 8:41 PM delete

Trima kasih keatas entry ini,, Sungguh Mnakjubkn! :)

avatar
ielaSuhailah
AUTHOR
June 9, 2012 at 8:44 PM delete

nice entry,, sgt berguna

avatar
Hanif Redland
AUTHOR
June 9, 2012 at 9:24 PM delete

bagus..sama-sama berkongsi ilmu sesama kita..

avatar
Rara Nasiha
AUTHOR
June 9, 2012 at 9:27 PM delete

nice, thanks for sharing dear :)

avatar
eLLa n aLia
AUTHOR
June 9, 2012 at 9:39 PM delete

alamak... sy suka sangat makan buah masam.. padahal nak jadi doktor ni..

avatar
Miss Xyz
AUTHOR
June 9, 2012 at 10:28 PM delete

ahaha, thnks ingtkn.. hrp kita dpt sme2 amalkan ;)

avatar
June 9, 2012 at 11:37 PM delete

Nice entry for us , (islam)

avatar
Bud@k L0lip0p
AUTHOR
June 9, 2012 at 11:40 PM delete

penyebab rosaknya badan 2..ada kaitan o_0..like entry nie :)

avatar
Muaz Faris
AUTHOR
June 10, 2012 at 7:28 AM delete

keep it up!!

thumbs up.

avatar
maszull
AUTHOR
June 10, 2012 at 10:35 AM delete

assalamualaikum Lyssa...best baca n3 Lyssa ni menarik la...:)

avatar
Ana Khadijah
AUTHOR
June 10, 2012 at 11:00 AM delete

salam ..nice entry ..i like it ..:)

avatar
keri ikhwan
AUTHOR
June 10, 2012 at 12:43 PM delete

secara tak sengaja banyak benda negatif yg kita amalkan. kena ubah cepat2 ni :)

avatar
Indah Purnama
AUTHOR
June 10, 2012 at 1:52 PM delete

Nice artikel hereee.. Salam kenal, Lyssa ^_^
I've following ya, mind to follback..Thanks^_^

avatar
Pn. Sheila@CC
AUTHOR
June 10, 2012 at 3:11 PM delete

ermm... thanx.. nice entry... :-)

avatar
June 10, 2012 at 10:35 PM delete

Ya Allah, terima kasihlah sharekan benda ni... Alhamdulillah.. semoga kita amalkan, bukan penyakit je sembuh malah pahal berlipat kali ganda.. wee

avatar
putryteya
AUTHOR
June 21, 2012 at 10:22 AM delete

terima kasih kerana share macam2 benda ! semoga Allah memberkati Lyssa .:)

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon

Google+ Followers