INFO | 8 Tips Mencari Kerja Dengan Mudah Bagi Tahun 2016 Untuk Para Graduan

Wartawan Astro AWANI Luqman Hariz menemubual Ketua Eksekutif Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB), Datuk CM Vignaesvaran berkenaan apa yang dicari oleh majikan dalam proses pengambilan kerja.

Menurut Vignaesvaran, seseorang itu menentukan kesenangan atau kesusahannya mencari kerja sewaktu dari universiti lagi. - Foto Astro AWANI


1. Pastikan resumé anda kemas


Menurut Vignaesvaran, tanggapan pertama atau ‘first impression’ pada resumé boleh menentukan sama ada seseorang pemohon pekerjaan itu akan dipanggil atau tidak.

“Satu kajian menunjukkan bahawa secara purata, kakitangan Sumber Manusia hanya mengambil kira-kira 30 saat untuk meneliti satu resumé.


Jadi muka depan resumé yang bagus tidak menunjukkan maklumat remeh seperti berat, tinggi, nombor kad pengenalan dan sebagainya,” kata beliau.

“Muka depan yang bagus akan mempunyai nama individu itu, kemudian terus menyatakan pencapaiannya kerana maklumat ini lebih penting,” tambah beliau.


“Salah satu kesilapan terbesar kebanyakan orang ialah mereka mempunyai satu rekabentuk dan format resumé untuk semua kerja yang mereka pohon.


Anda patut mengenali syarikat yang mahu anda pohon terlebih dahulu, kemudian ubah suai resumé anda supaya lebih sesuai dengan syarikat tersebut dan industrinya,” katanya.


2. Mohon semua kerja yang boleh


“Berkait atau tidak dengan apa yang anda belajar, berkait atau tidak dengan apa yang anda minat, mohon sahaja semua kerja yang munasabah.

Anda tidak tahu, mungkin anda akan dilatih di bahagian jualan atau pemasaran dan akhirnya bekerja di bahagian pentadbiran, atau sebaliknya,” kata beliau.


Vignaesvaran berkata sikap untuk hanya mensasarkan kerja selaras dengan apa yang dipelajari di universiti, walaupun boleh difahami, boleh membawa kepada kesukaran untuk mendapat pekerjaan terutamanya dalam keadaan ekonomi yang mencabar.


“Saya sendiri sewaktu menganggur dahulu, bekerja di restoran milik bapa saya menebar roti canai. Jadi apa kerja sekali pun akan mengajar anda kemahiran yang berbeza tetapi penting,” katanya.



3. Hadiri semua tawaran temubual yang diterima


“Hadiri saja semua tawaran temubual yang anda perolehi, kerana ini akan memberi anda pengalaman menghadiri temubual,” kata beliau.


Malah saya juga amat gementar sewaktu menghadiri temubual pertama saya dahulu. Bila anda selalu hadiri temubual, anda akan biasakan diri dan menjadi lebih baik,” tambahnya.



4. Sedari trend soalan temubual



Masih ramai pencari kerja yang tidak sedar bahawa soalan yang ditanya dalam temubual seringkali sama atau serupa.


Menurut Vignaesvaran, menyedari hal ini akan membawa manfaat yang besar apabila tiba saat menghadiri temubual.

“Soalannya sentiasa sama; beritahu kami tentang diri anda, apa rancangan 5 tahun anda, ini semua soalan asas yang selalu ditanya majikan.


Jadi jika anda sedari corak ini dan menyediakan jawapan yang bernas untuk soalan-soalan asas sebegini, ia sudah meninggikan peluang anda untuk mendapat pekerjaan tersebut,” katanya.



5. Proses cari kerja bermula sebelum anda menamatkan pengajian



“Apa yang anda lakukan di universiti mempengaruhi peluang anda mendapat kerja kelak,” katanya.


Beliau berkata, pencapaian akademik hanya akan membantu seseorang itu mendapat temubual, tetapi lebih kemahiran tambahan diperlukan untuk menjalani temubual dengan elok.


“Melalui aktiviti kokurikulum anda akan membina kemahiran kepimpinan anda.


Kebanyakan orang memasuki alam pekerjaan sebagai eksekutif, jadi anda perlu ada kemahiran menyelesaikan masalah, berfikir dengan pantas, kemahiran menyesuaikan diri, kemahiran berinteraksi dengan orang, mengambil inisiatif proaktif dan sebagainya. Ini semua dipelajari melalui aktiviti kokurikulum di universiti dan inilah yang dicari oleh majikan apabila mengambil pekerja,” katanya.


“Anda perlu bina momentum semua ini sebelum tiba di peringkat mencari pekerjaan lagi,” tambahnya.


6. Maksimumkan waktu rehat dan cuti semester


Menurut Vignaesvaran, kebanyakan orang memandang rendah kepentingan memaksimumkan tempoh bercuti untuk bekerja.

“Tak kisah jika anda hanya bekerja sebagai kerani, ini akan mengajar anda menyesuaikan diri dengan alam pekerjaan yang amat berbeza dengan alam pengajian.

Ramai orang kini berkata graduan semakin manja. Jadi jika anda telah terdedah dengan alam pekerjaan lebih awal, anda akan biasakan diri dan juga akan lebih bersedia apabila menghadiri temubual," katanya.



7. Penampilan diri sentiasa penting


“Anda perlu ingat, apabila anda pergi ke suatu temubual, kemungkinan besar anda akan bersemuka dengan penemubual yang bukan dari generasi Gen Y atau Gen Z seperti anda.


Kemungkinan besar penemubual akan datang dari generasi Gen X atau ‘baby boomers’, dan mereka ini akan mengharap anda mempunyai adab seperti berpenampilan kemas, atau meminta kebenaran sebelum duduk dan sebagainya,” katanya.


Menurut beliau ini sering menjadi isu kerana generasi lebih muda sering memandang bahawa adab sebegini tidak perlu.



8. Paling penting, calon harus miliki sikap yang bagus



“Yang paling penting, pencari kerja di semua tahap, perlu mempunyai sikap yang baik, mesti sudi menempuhi segala cabaran.


Jika anda seorang yang ingin mencari kerja, keluar dan teroka. Jika anda ingin mencari kerja baru, perbaiki diri anda di mana perlu, hadirilah latihan untuk mengasah segala kemahiran anda,” katanya.

Sumber


p/s : Jadi, korang yang sedang mencari kerja tu, harap-harap tips yang Lyssa kongsikan ini berguna untuk korang sekarang atau masa hadapan nanti .... :D  Rasa macam semangat berkobar-kobar pulak bila baca artikel ni kan ? Jangan lupa kongsikan sekali ye . Tekan je button share di bawah . :D hihi ...

TerimaKasihSudiBaca ..
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

7 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
adiba rusli
AUTHOR
January 20, 2016 at 9:28 AM delete

memaksimumkan cuti semester. topik ni sangat bagus dan membantu.

thanks lyssa! :)

avatar
saidatul shyd
AUTHOR
January 20, 2016 at 9:33 AM delete

good sharing terima kasih lyssa.
http://saidatulshyd.blogspot.my/

avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 20, 2016 at 12:26 PM delete

Sangat membantu....tq kakak jacob..

avatar
Kang El
AUTHOR
January 27, 2016 at 4:50 AM delete

Wah emng juara blog satu ini..
Salam smua saya dari indonesia

avatar
Norafija Daud
AUTHOR
January 27, 2016 at 11:32 PM delete

memg sangat kepada saya yg sdg mencari keja ni,tq

avatar
Anonymous
AUTHOR
February 29, 2016 at 1:05 PM delete

ya, cari kerja adalah salah satu usaha didalam mencari rezeki dari Tuhan ALLAH SWT yang diharuskan mencarinya. Artikel ini sgt bgs utk memotivasi para pencari kerja agar lebih gigih di dalam usahanya mencari penghidupan sehari-hari atau mencari rejeki. Disamping itu saat ini sayapun sedang giat berusaha. Adapun saat ini saya JUAL CINCIN EMAS DAN KALUNG EMAS, ADA YG DIBERI PERMATA, BERLIAN , DAN JG BATU AKIK. JIKA PARA PEMBELI INGIN MEMBELI SILAHKAN KIRIM SURAT MINAT KE EMAIL uno_keren@gmx.com jgn lupa mencantumkan no tlp atau hp yg bisa dihubungi.

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon

Google+ Followers