SUDAH NASIB MENGHIDAP KENCING MANIS, DITINGGALKAN TUNANG



BUKIT MERTAJAM - Khairul Helmi Roslan, 26, menghidap kencing manis kronik, menderita apabila berat badannya semakin susut dan hanya mampu terlantar umpama mayat. Malah, jiwanya turut terluka apabila gadis pilihannya turut memutuskan pertunangan mereka pada pertengahan tahun lalu. 

Doktor mengesahkan, anak sulung daripada tiga beradik itu tidak mengalami sebarang jangkitan kuman pada organ penting, namun berat badannya semakin menyusut dari 103 kilogram ke 35 kilogram, lapor Harian Metro.

Rosmah Sulaiman, 45, berkata, anaknya sebelum ini sihat sahaja sebelum menghidap kencing manis dan bertunang dengan gadis berasal dari Permatang Pauh. Namun setelah disahkan menghidap penyakit kencing manis dan kesihatan semakin merosot, pihak perempuan meminta pertunangan diputuskan agar tidak membebankan kedua-dua pihak. 

Walaupun berat hati, Khairul terpaksa bersetuju biarpun rasa sedih terbuku di hatinya dan menganggap apa yang berlaku ada hikmahnya tersendiri.

"Mereka bertunang pada 2014 ketika anak sulung saya masih sihat dan bekerja. Tetapi kini dia kelihatan seperti mayat hidup," katanya. 

Mujur ada dua orang anaknya, Nurul Atirah, 24 dan Nurul Asyikin, 17, tetap setia membantu menjaga abang mereka itu. 

"Kami sekarang mengharapkan bantuan orang ramai termasuk bantuan Zakat Pulau Pinang RM300 sebulan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat RM400 sebulan. Wang itu digunakan untuk membeli barang keperluan Khairul termasuk susu khas, insulin dan vitamin selain dari perlu mendapatkan rawatan susulan di Hospital Bukit Mertajam setiap bulan," katanya. - THEHYPEMEDIA.COM

Note : Kasihannya , bila melihat nasib anak muda yang baru berumur 20-an dan menghidap kencing manis tahap kronik. Dah bertunang 2 tahun lepas, tapi apabila melihat keadaan kesihatan tunangnya semakin merosot, diputuskan pula pertunangannya bersama lelaki itu . Muda-muda lagi dah terkena penyakit macam ni. Tu la yang takut tu. Amalan pemakanan yang sihat itu teramatlah penting dan perlu dititikberatkan, supaya kes-kes seperti ini tidak akan berlaku kepada generasi baru akan datang..
KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

2 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
Sheila Adziz
AUTHOR
January 9, 2016 at 3:23 PM delete

Tiap hari 70 ribu malaikat datang ziarah beliau... banyak pahala beliau...

avatar
January 9, 2016 at 4:47 PM delete

Mudah-mudahan beliau tabah dalam mengahadapi cubaan ini. Semua yang terjadi ada hikmahnya.

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon