Tips : 6 Makanan Yang Mampu Merawat Sakit Kepala Ketika Berpuasa

.Assalamualaikum


Pernah tak korang rasa sakit kepala masa berpuasa ? Ohoo . Kalau pernah , boleh lah ikut tips ini .
Kalau tak pernah , abaikan je . Mungkin boleh guna tips ni masa nanti-nanti yang sakit . Tak pun , boleh je nak share dekat parents , family or kawan-kawan :)

Kalau rasa sakit kepala masa berpuasa , boleh amalkan makanan di bawah ini untuk menghalangnya di siang hari.

1. Susu Rendah Lemat (Low Fat)



Salah satu punca utama sakit kepala adalah dehidrasi dan kekurangan natrium. Dengan mengambil susu rendah lemak, kandungan mineral dalam susu seperti kalsium dan kalium boleh menukar keperluan natrium. Lyssa memang tak suka susu original macam ni , kalau susu berperisa coklat Lyssa minum ler . hehe :)


2. Ikan Berlemak




Makanan yang kaya vitamin B, misalnya vitamin B6 atau B12, dan asid folik boleh mengurangkan rasa sakit pada kepala. Ikan tuna dan salmon sangat disyorkan. Pernah makan ikan tuna atau salmon ? Boleh la makan kalau nak elakkan sakit kepala . Lyssa pun akan cuba juga ni nanti .

3. Kentang



This is my feveret ! Kentang kaya dengan potassium, yang sangat membantu mengurangkan rasa sakit kepala anda. Lyssa tahu, ramai juga kat sini yang suka makan kentang kan ? So , boleh lah try nanti ~

4. Kacang Pistachio 


Kacang navy mengandungi banyak magnesium, membantu mengawal penguncupan otot, termasuk yang mengganggu saluran darah dan menyebabkan sakit kepala.

5. Ceri


Ceri mengandungi kompaun yang boleh diubah menjadi oksida nitrik di dalam darah, dan berperanan mencegah terjadinya sakit kepala.

6. Air


Haa . Yang ni memang takkan lari . sebab yang ini memang baaaaanyak khasiat nye . hehe . Selain makanan yang mempunyai air yang banyak, air kosong sangat membantu mengurangkan rasa sakit di kepala anda. Sebab itu kita disarankan untuk mengambil air yang cukup setiap hari.


p/s : Saja nak kongsikan sedikit info untuk korang di bulan puasa ni .

Terima Kasih Sudi Baca ... 



KONGSIKAN ARTIKEL INI..
Previous
Next Post »

2 000 orang Comment Di Sini

Write 000 orang Comment Di Sini
September 19, 2015 at 7:52 AM delete

Masa dulu2 memang sakit kepala + sakit perut semasa berpuasa tapi sekarang takde dah...

avatar
September 19, 2015 at 7:52 AM delete

ade 1 tips kalau sakit kepala , tido jee sebab mungkin badan nak rehat,,

avatar

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe. EmoticonEmoticon